Innsikt og Utsikt med Viken Fiber Innsikt og Utsikt med Viken FiberTorsdag 1. juni arrangerte Viken Fiber seminaret Innsikt og Utsikt for styreledere og styremedlemmer i boligselskap i Kongsberg. Innholdet for dagen var en god blanding av faglig påfyll og hyggelig samvær. I tillegg til Viken Fiber var både Lyse Energi, Altibox og Kongsberg Brann og redningstjeneste på scenen. Tekst og bilder: Anne G L Ringsevjen / Viken Fiber Kamilla Borrebæk og Lise Skaug fra Viken Fiber ønsket velkommen og startet med å gi oss et innblikk i hvilken informasjon styreledere og styreforvaltere mottar fra Viken Fiber etter at borettslaget er koblet opp. – Det viktigste for Viken Fiber er at det er enkelt å komme i kontakt med oss, forteller Lise. – Vi har både dedikerte kontaktpersoner og en egen styretelefon hvor dere kan ta opp det dere måtte lure på eller ha av spørsmål. Dersom du som styreleder opplever feil eller mangler i leveransen er vi opptatt av å være raskt på ballen og rette opp dette så raskt som mulig, sier hun. – Viken Fiber har også en del tilbud og goder til dere som boligselskap, vi sender ut Styrenytt en gang i kvartalet som inneholder både viktig og praktisk informasjon til styrene. Eksempler på ting vi kan tilby er grilling ved dugnader i borettslaget eller tv-kurs, forteller Kamilla. – På tv-kurset går vi igjennom hvordan man bruker dekoderen og fjernkontrollen, og det er selvfølgelig rom for spørsmål underveis. – Det bruker å være både sosialt og hyggelig, i tillegg er det en fin arena for oss hvor vi kan få tilbakemeldinger fra våre kunder, sier hun og anbefaler alle som ønsker høre mer om dette å melde sin interesse. Samarbeid på tvers Snorre Steen fra Lyse Energi fortalte om hva Lyse kan levere og samarbeid på tvers av selskaper. ‒ Shell, Eviny og Lyse går sammen om havvind og ser på hvordan de kan levere på de havvindkonsesjonene som regjeringen nå lyser ut. Det blir en naturlig del av overgangen til å bruke fornybar energi som vår eneste og reneste energikilde, og for å være med å bidra for å sikre Norge det energibehovet vi har bruk for i fremtiden, forteller han. Lyse Energi kan tilby boligselskap både energiservice og elbillading. Dersom boligselskapet har felles leveranser av fjern- eller nærvarme og varmtvann, sørger Smartly-tjenesten for at hver enkelt leilighet får egne målere, og på denne måten kan ha kontroll på eget forbruk. Dette sikrer igjen både nøyaktig og rettferdig fordeling av energikostnadene per måned på seksjonsnivå. – Når det gjelder elbillading tilbyr vi komplett installasjon av infrastruktur for lading og elbilladere for beboere i boligselskap. Løsningen sørger for rettferdig kostnadsfordeling blant beboere som har elbil og som vil lade hjemme, sier Snorre. Alle skal være trygge Dagens viktigste foredrag var det Tom Erik Galambos fra Kongsberg brann og redningstjeneste som holdt. – Det som fører til flest utrykninger i dag, er folk som lager seg mat, forteller han. Komfyren er hjemmets største brannkilde og et enkelt tiltak for å forhindre brann i forbindelse med matlaging, er å sette inn komfyrvakt. Den kan settes inn på både nye og eksisterende anlegg. Komfyrvakten kutter strømmen når det blir for varmt på plata, den er heller ikke kostbar og i tillegg er den enkel å installere. På en god nummer to av hva som fører til flest utrykninger kommer elektrisk utstyr, men det er folk som er årsaken også her. – Det handler både om feil bruk og at vi må sette oss inn i hvordan ting fungerer når vi får nye duppedingser, sier Galambos. Boligselskap har en rekke plikter å følge opp rundt brannsikkerhet og forebygging. Galambos hadde med seg brosjyren «Ta sikkerheten på alvor!» som gir en god oversikt over hva HMS-arbeidet i boligselskap innebærer for de som sitter i styret. Det er viktig å ha et fornuftig brannvern som sørger for at beboerne er trygge. Brosjyren finner du også på brannvernforeningen.no. På nettsiden branntips.no kan du melde fra til brannvesenet om bekymringsfulle forhold. Det kan være om du er bekymret for din eller andres brannsikkerhet eller om du har oppdaget et brannfarlig forhold og ønsker å melde fra. – Vårt felles mål er at alle skal være trygge, sier Galambos. En bedre digital hverdag Produktmarkedssjef i Altibox, Bjørn Holterman, hadde mange gode nyheter å fortelle deltakerne. – Vi har nå blitt Norges største bredbåndsleverandør, og med dette har vi muskler nok til å forhandle gode priser og samme betingelser som våre konkurrenter, forteller Bjørn. I tillegg er vi også størst på tv og fasttelefon. – Helt siden vi for over 20 år siden koblet opp vår første kunde, har målet vært å være best på kvalitet på internett og tv, sier han. – Vår visjon er «en bedre digital hverdag» Det skal bli enklere for deg å være kunde med gode, selvbetjente løsninger slik at du kan administrere abonnementet ditt selv. – Vi jobber med å samle alt innhold på én plass, slik at det skal være lett å finne frem i tv-universet direkte fra ditt tv. Her skal du få oversikt over alt innholdet ditt, både kanaler og strømmetjenester, og hva du betaler for, forteller Bjørn. Altibox har fremover fullt søkelys på å ta vare på kundene, forbedre tjenestene og ikke minst tilby enda flere tjenester. Vi kan røpe så mye som at deltakerne fikk innsikt i både en ny løsning for godt trådløst nett i hjemmet, sikkerhetsfilter for trygghet på nettet, samt enda mere innhold og valgfrihet i tv-løsningen. Vi gleder oss! Kundetilfredshet i fokus Viken Fiber ønsket å legge til rette for dialog, diskusjon og mer innsikt fra kundene. Det ble satt i gang en runde rundt bordet der styrelederne fikk ta plass. Det ble diskutert frem hva som var viktig i deres kundeforhold, og hvordan de ville forholde seg til Viken Fiber som kunde. Dette var en viktig del av opplegget da et mål for Viken Fiber er å innhente og jobbe mer innsiktsbasert mot sine kunder. Dagen ble avsluttet med nydelig middag på toppen av det flotte Clarion Collection-hotellet i Kongsberg, hvor vi også fikk litt innblikk i hvordan deltakerne synes dagen hadde vært. – Dette har vært en lærerik og god dag for samhandling, sier Olav Eggum som er styreleder i Sameiet Sølvparken. – Vi fikk tilbud om opplæring og kurs som vi absolutt vil benytte oss av, forteller han. – Jeg har lært masse nytt og har allerede et par ting på blokka som vi skal sjekke ut, sier Ingjerd Buen, Boligforvalter i PK Eiendom AS. Hun forteller videre at PK Eiendom forvalter et 30 – talls sameier med til sammen over 900 kunder som alle har Altibox fra Viken Fiber. – Vi kommer til å ha dialog med Viken Fiber fremover for å sammen planlegge egne arrangementer for kundene våre, sier hun.
Tekst og bilder: Anne G L Ringsevjen / Viken Fiber Kamilla Borrebæk og Lise Skaug fra Viken Fiber ønsket velkommen og startet med å gi oss et innblikk i hvilken informasjon styreledere og styreforvaltere mottar fra Viken Fiber etter at borettslaget er koblet opp. – Det viktigste for Viken Fiber er at det er enkelt å komme i kontakt med oss, forteller Lise. – Vi har både dedikerte kontaktpersoner og en egen styretelefon hvor dere kan ta opp det dere måtte lure på eller ha av spørsmål. Dersom du som styreleder opplever feil eller mangler i leveransen er vi opptatt av å være raskt på ballen og rette opp dette så raskt som mulig, sier hun. – Viken Fiber har også en del tilbud og goder til dere som boligselskap, vi sender ut Styrenytt en gang i kvartalet som inneholder både viktig og praktisk informasjon til styrene. Eksempler på ting vi kan tilby er grilling ved dugnader i borettslaget eller tv-kurs, forteller Kamilla. – På tv-kurset går vi igjennom hvordan man bruker dekoderen og fjernkontrollen, og det er selvfølgelig rom for spørsmål underveis. – Det bruker å være både sosialt og hyggelig, i tillegg er det en fin arena for oss hvor vi kan få tilbakemeldinger fra våre kunder, sier hun og anbefaler alle som ønsker høre mer om dette å melde sin interesse. Samarbeid på tvers Snorre Steen fra Lyse Energi fortalte om hva Lyse kan levere og samarbeid på tvers av selskaper. ‒ Shell, Eviny og Lyse går sammen om havvind og ser på hvordan de kan levere på de havvindkonsesjonene som regjeringen nå lyser ut. Det blir en naturlig del av overgangen til å bruke fornybar energi som vår eneste og reneste energikilde, og for å være med å bidra for å sikre Norge det energibehovet vi har bruk for i fremtiden, forteller han. Lyse Energi kan tilby boligselskap både energiservice og elbillading. Dersom boligselskapet har felles leveranser av fjern- eller nærvarme og varmtvann, sørger Smartly-tjenesten for at hver enkelt leilighet får egne målere, og på denne måten kan ha kontroll på eget forbruk. Dette sikrer igjen både nøyaktig og rettferdig fordeling av energikostnadene per måned på seksjonsnivå. – Når det gjelder elbillading tilbyr vi komplett installasjon av infrastruktur for lading og elbilladere for beboere i boligselskap. Løsningen sørger for rettferdig kostnadsfordeling blant beboere som har elbil og som vil lade hjemme, sier Snorre. Alle skal være trygge Dagens viktigste foredrag var det Tom Erik Galambos fra Kongsberg brann og redningstjeneste som holdt. – Det som fører til flest utrykninger i dag, er folk som lager seg mat, forteller han. Komfyren er hjemmets største brannkilde og et enkelt tiltak for å forhindre brann i forbindelse med matlaging, er å sette inn komfyrvakt. Den kan settes inn på både nye og eksisterende anlegg. Komfyrvakten kutter strømmen når det blir for varmt på plata, den er heller ikke kostbar og i tillegg er den enkel å installere. På en god nummer to av hva som fører til flest utrykninger kommer elektrisk utstyr, men det er folk som er årsaken også her. – Det handler både om feil bruk og at vi må sette oss inn i hvordan ting fungerer når vi får nye duppedingser, sier Galambos. Boligselskap har en rekke plikter å følge opp rundt brannsikkerhet og forebygging. Galambos hadde med seg brosjyren «Ta sikkerheten på alvor!» som gir en god oversikt over hva HMS-arbeidet i boligselskap innebærer for de som sitter i styret. Det er viktig å ha et fornuftig brannvern som sørger for at beboerne er trygge. Brosjyren finner du også på brannvernforeningen.no. På nettsiden branntips.no kan du melde fra til brannvesenet om bekymringsfulle forhold. Det kan være om du er bekymret for din eller andres brannsikkerhet eller om du har oppdaget et brannfarlig forhold og ønsker å melde fra. – Vårt felles mål er at alle skal være trygge, sier Galambos. En bedre digital hverdag Produktmarkedssjef i Altibox, Bjørn Holterman, hadde mange gode nyheter å fortelle deltakerne. – Vi har nå blitt Norges største bredbåndsleverandør, og med dette har vi muskler nok til å forhandle gode priser og samme betingelser som våre konkurrenter, forteller Bjørn. I tillegg er vi også størst på tv og fasttelefon. – Helt siden vi for over 20 år siden koblet opp vår første kunde, har målet vært å være best på kvalitet på internett og tv, sier han. – Vår visjon er «en bedre digital hverdag» Det skal bli enklere for deg å være kunde med gode, selvbetjente løsninger slik at du kan administrere abonnementet ditt selv. – Vi jobber med å samle alt innhold på én plass, slik at det skal være lett å finne frem i tv-universet direkte fra ditt tv. Her skal du få oversikt over alt innholdet ditt, både kanaler og strømmetjenester, og hva du betaler for, forteller Bjørn. Altibox har fremover fullt søkelys på å ta vare på kundene, forbedre tjenestene og ikke minst tilby enda flere tjenester. Vi kan røpe så mye som at deltakerne fikk innsikt i både en ny løsning for godt trådløst nett i hjemmet, sikkerhetsfilter for trygghet på nettet, samt enda mere innhold og valgfrihet i tv-løsningen. Vi gleder oss! Kundetilfredshet i fokus Viken Fiber ønsket å legge til rette for dialog, diskusjon og mer innsikt fra kundene. Det ble satt i gang en runde rundt bordet der styrelederne fikk ta plass. Det ble diskutert frem hva som var viktig i deres kundeforhold, og hvordan de ville forholde seg til Viken Fiber som kunde. Dette var en viktig del av opplegget da et mål for Viken Fiber er å innhente og jobbe mer innsiktsbasert mot sine kunder. Dagen ble avsluttet med nydelig middag på toppen av det flotte Clarion Collection-hotellet i Kongsberg, hvor vi også fikk litt innblikk i hvordan deltakerne synes dagen hadde vært. – Dette har vært en lærerik og god dag for samhandling, sier Olav Eggum som er styreleder i Sameiet Sølvparken. – Vi fikk tilbud om opplæring og kurs som vi absolutt vil benytte oss av, forteller han. – Jeg har lært masse nytt og har allerede et par ting på blokka som vi skal sjekke ut, sier Ingjerd Buen, Boligforvalter i PK Eiendom AS. Hun forteller videre at PK Eiendom forvalter et 30 – talls sameier med til sammen over 900 kunder som alle har Altibox fra Viken Fiber. – Vi kommer til å ha dialog med Viken Fiber fremover for å sammen planlegge egne arrangementer for kundene våre, sier hun.