Med denne måleren kan du spare tusenvis av kroner

Visste du at dersom du bor i et sameie eller borettslag, kan det hende at du betaler for naboens varme- og vannforbruk?

https://vikenfiber.no/wp-content/uploads/2023/11/Lyse-Energiservice-Hundsund-og-Brunata-Bilde-1-980x438.jpg

Slik opplevde flere det i sameiet Hundsund, som ligger idyllisk til på Fornebu. I en av de 60 boenhetene der finner vi 68 år gamle Are Dahl. Han har bakgrunn som sivilingeniør og bedriftsøkonom og har sittet i sameiestyret i seks år.

– Vi kunne ha to like boenheter der den ene betalte 18.000 kroner og den andre 4.000 kroner. Det var noen som mente at de betalte for mye for vann og varme, og da gikk vi sammen og ble enige om å måle nøyaktig måned for måned. Det er sånn det fungerer, sier Dahl.

Den som bruker minst, betaler minst

Han trekker paralleller mellom eget sameie og Kardemomme by, og fra egen takterrasse peker han mot det som er husene til «Hundsunds Tobias i tårnet» og «Hundsunds tante Sofie».

– Jo mer du kan måle og viste til svart-hvitt på en faktura, jo bedre er det. Hvis man ikke måler, men heller tar ting tilfeldig, så ender jo noen opp med å betale for mer enn de forbruker. Du måler strøm og alt annet rart her i livet, så hvorfor skal man ikke måle vann og varme? spør Dahl retorisk.

– Sparer penger

Med de nye målerne får beboerne i Hundsund månedlige avregninger av faktisk kostnad istedenfor en årlig avregning fordelt av en tredjepart. Med andre ord:

Beboerne får vesentlig bedre kontroll over eget forbruk.

– Nå får vi månedlige avlesninger og betaler som om det var en strømregning. Dessuten skjer alt digitalt, noe som sparer sameiet for betydelige administrative kostnader, sier Dahl.

Målerne Dahl og sameiet Hundsund har fått installert, kommer fra Brunata. De har et samarbeid med Lyse Energi, som tar seg av alt det praktiske etter at målerne er levert og installert.

Det er ikke slik at det koster mindre for vannet og varmen med målerne installert, men uten slike målere er det slettes ikke sikkert at regningen blir fordelt basert på faktisk bruk.

Altså kan det hende du betaler for naboens forbruk.

– Med Brunata-målerne og Lyses løsning får du full kontroll over forbruket på en oversiktlig måte, og da kan du i mye større grad påvirke eget forbruk og hvordan regningen blir. Her kan du potensielt spare tusenvis av kroner, sier senior selger i Lyse Energi, Bjørn Ørjan Myhre.

Lyse sørger for at sameie- og borettslagsstyrer får en så enkel hverdag som mulig når det kommer til måling av varme- og vannforbruk og fordelingen av kostnadene for den enkelte beboer.

– Det handler om at man skal betale for faktisk forbruk, og det sørger vi for. Målerne kan også være med på å avdekke om det er noe feil, som for eksempel lekkasje, sier Myhre.

– Styret skal ha hvilepuls

Styret trenger heller ikke å tenke på faktureringen. Den er det Lyse som tar seg av, riktignok dersom man velger en tjenesteavtale av målerne og ikke tar fullstendig eierskap selv.

Myhre sier at ni av ti velger Lyse Energiservice som tjeneste.

– Sameiet er juridisk eier av abonnementet og har full tilgang på all informasjon, men de slipper å tenke på fakturering og jobben som kreves der. Lyse er tilgjengelig på kundeservice, fakturerer, og det er også Smartly som purrer om det trengs. Styret skal ha hvilepuls på dette området, sier Myhre.

– Hvordan går man frem om man vil finne ut om dette er noe for eget sameie eller borettslag?

– Da kan du gjøre to ting, sier Myhre, og lister opp:

– Én: Spør styret hvilken ordning man har nå og foreslå å ta kontakt med Lyse eller to: Spør Lyse direkte om hjelp. Og husk: Varme og vann er ikke gratis, og da burde det også faktureres riktig.