Derfor byttet Stamsaas Fritid bredbåndsleverandør til Viken Fiber

Da Stamsaas Fritid i fjor besluttet å bytte bredbåndsleverandør, falt valget på Viken Fiber. – Et enkelt valg, sier bobilforhandlerens daglige leder, Richard Erichsen.

https://vikenfiber.no/wp-content/uploads/2025/04/Bilde-4-980x438.jpg

– Vi er avhengig av å kunne kommunisere digitalt både med kunder og leverandører, noe som betinger internettlinjer med høy oppetid. Den forrige leverandøren var rimelig på pris, men det hjelper lite hvis de ikke er tilgjengelige når ting ikke fungerer. Derfor ønsket vi en lokal kvalitetsleverandør vi kunne være trygge på, sier Erichsen.

Viken Fiber innfridde på alle punkter, og etter ett års tid er han fornøyd med både produktet og oppfølgingen de har fått.

– At de er lokalisert i samme område som oss, er heller ingen ulempe!

Stamsaas Fritid og Viken Fiber
– Vi er avhengig av et stabilt nett i vår kommunikasjon med kundene. Og skulle noe skje, er Fredrik i Viken Fiber bare en telefon unna, sier Richard Erichsen.
Flasket opp i bedriften

Stamsaas Fritid er en tradisjonell familiebedrift i Sarpsborg med røtter over 100 år tilbake i tid. Richard, sammen med sin søster Camilla, representerer tredje generasjon Erichsen og har nærmest vokst opp i bedriften.

– Jeg tilbrakte mye av barndommen her og fikk tidlig mine første arbeidsoppgaver. Jeg har gått gradene i bedriften, og i 2023 tiltrådte jeg som daglig leder.

Etter noen år med krevende tider for bobilbransjen gleder han seg over at salget på nyåret er rekordhøyt. Det gir håp om at markedet er på vei opp igjen.

Ville skapt utfordringer

Selv om den gjennomsnittlige bobilkunden er godt voksen og gjerne møter opp fysisk i butikken, er Stamsaas Fritid avhengig av å være tilgjengelig og synlig digitalt.

– Mye av kundekontakten skjer via e-post og chat. Vi bruker video for bruksopplæring for førstegangskjøpere, og i reklamasjons- og garantisaker går det mange bildefiler mellom oss og både kundene og leverandørene. Men den største utfordringen ved et eventuelt nettbrudd ville nok vært kaos på verkstedet når det gjelder booking og bestillinger.

– Å være tilgjengelig på ulike plattformer handler også om god kundeservice. Da er det godt å vite at Viken Fiber er én telefon unna!

Stamsaas Fritid og Viken Fiber
– Vi er veldig fornøyde med både produktet og oppfølgingen fra Viken Fiber, sier Stamsaas Fritids daglige leder Richard Erichsen. I bilen sitter Fredrik Larsen fra Viken Fiber.
Har samme verdier

Viken Fibers bedriftsrådgiver Fredrik Larsen gleder seg over skussmålene fra Stamsaas Fritid. Han understreker at nettopp tilgjengelighet og tett oppfølging er grunnleggende i selskapets filosofi.

– Ved at vi har lokalkontor sentralt i Østfold, kan vi raskt ta tak i eventuelle utfordringer. Hos Stamsaas Fritid var installasjonen enkel, siden det allerede lå en kabel inn til bygget. Andre steder kan det være behov for litt graving. Uansett fikser vi det som trengs for et stabilt og robust bredbånd.

Som kunde får du en dedikert kontaktperson som følger deg gjennom hele leveransen, en person som ikke bare kjenner selskapets tjenester, men også lokale forhold og behov.

– En velfungerende internettlinje er i dag helt avgjørende for alle typer bedrifter, og vi ønsker at kundene våre skal lykkes. Vokser kundene, vokser vi. Derfor skal ingen slå oss på support.

Han påpeker at både Viken Fiber og Stamsaas Fritid etterlever de samme verdiene, med nærhet til kunden og rask problemløsing når noe uforutsett skjer.

– I tillegg benytter begge lokale aktører der det er mulig. Det er nettopp slike nære og gode kundeforhold vi ønsker oss!