– Strømmen forsvant og veier gikk under, men fibernettet sto imot. Heldigvis.

Viken Fiber vet at nettet alltid må fungere. Kunstig intelligens skyller inn over oss med nye uante muligheter, og nye utfordringer. Skolehverdagen består av flere digitale tjenester, blant annet fjernundervisning, mens løsninger for hjemmekontor som sømløse video- og møteordninger blir mer vanlige.

https://vikenfiber.no/wp-content/uploads/2024/02/DSC04977-e1710925695641-900x438.png

I FORKANT: Terje Sønju sørger for at nettet er pålitelig og håndterer nordmenns digitale vaner.

Norske sykehus benytter elektroniske helsejournaler som ligger i skyene, pasientdata som er livsviktig for riktig behandling. Kommunale systemer, barnevern, psykisk helse og nærmest hele omsorgssektoren trenger nett for å puste.

Nordmenn handler for mer enn hundre milliarder på nett i løpet av året, og landet har nærmest blitt kontantfritt.

Instagram er det nye ukebladet, og flere millioner norske Snap-brukere åpner i snitt appen 40 ganger i løpet av en dag. Underholdningen blir mer digital, med en absurd utvikling i bildekvalitet for strømmetjenester og spill, og musikktjenester kommer med romtilpasset lyd som gir deg følelsen av å stå midt i orkesteret som lytter.

Nettet er underholdning, nettet er sosialt, men også samfunnskritisk infrastruktur.

noderom

Kunder hos Viken Fiber har en personlig optisk fiberlinje som går fra bolig til en lokal node. Noden kan være et kjellerrom eller enkeltstående hytte.
Terje er på plass i noden for å oppgradere utstyret, slik at nettet er stabilt og takler alt som kommer.

Oppgradering for digitale liv

På samme måte som livet utvikles i tråd med teknologien, kreves også en utvikling av fibernettet.

– Når du som kunde mottar en melding om at vi skal jobbe på nettet ditt, så er det egentlig gode nyheter. Det betyr at vi oppgraderer komponentene for å opprettholde en stabil linje som håndterer alt som kommer, sier Terje Sønju, tekniker for Viken Fiber.

Viken Fiber bygger og drifter fibernett og leverer bredbåndstjenester til husholdninger og bedriftskunder over store deler av Østlandet. Selskapet har bygget fibernett siden 2004. I løpet av disse årene har vi tilegnet oss en unik fagkompetanse og kvalitetsbevissthet som hver dag brukes for å bygge et robust fibernett som dekker behovet for kapasitet og hastighet for våre kunder, nå og i fremtiden.

– Utviklingen går fort. Vi liker å sitte i førersetet og har rundt tyve års tradisjon for å være landets fremste pådriver for et nett som takler alt det spennende som utvikles, sier Terje.

Fibernettverk er generelt sett robuste og har en lang levetid, men det er visse komponenter som kan bli oppdatert eller byttet ut over tid for å forbedre ytelsen og møte stadig økende krav til båndbredde og teknologiske fremskritt.

Viken Fiber montør

Mens Terje er ute i felt og oppgraderer optisk teknologi fra en lokal node…

Viken Fiber beredskap

.. overvåker Per Morten utviklingen fra Viken Fibers kontrollsenter sentralt i Drammen.

Står imot ekstremvær

Viken Fiber bygger bevisst et nett som «aldri står på kun ett bein».

– Vi sørger for at nodene blir forsynt, så langt det lar seg gjøre, fra mer enn én side. Det vil si at dersom kabelen inn til noden blir gravd av, vil det finnes en annen kabel, fra en annen retning, som gjør at nettet ikke forsvinner, forklarer Per Morten Berg, teknisk driftskonsulent I Viken Fiber.

Internett er kritisk infrastruktur som skal fungere, og da uværet «Hans» regjerte forsvant både strøm og bilveier, men Viken Fiber sitt nett holdt stand.

Viken Fiber

– Det har vært mange kloke hoder som har bidratt med å bygge dette nettet. At nettet vårt sto imot «Hans» sier mye om driftssikkerhet, oppetid og beredskap, sier Per Morten.

Driftskonsulenten forklarer at mye av nøkkelen til et så stabilt nett ligger i proaktivt vedlikehold og bytting av utsyr før det blir for gammel.

– Nettet vårt har en oppetid på 99,991 prosent hittil i år, noe vi er veldig fornøyd med, sier Per Morten med et smil.

Dagens digitale vaner

– For fiberkunder brukes ord som hastighet og kapasitet for å beskrive kvaliteten på nettet, men hva er egentlig forskjellen?

– Vi kan bruke en vannslange som eksempel. Hastigheten er hvor fort vannet fyker gjennom slangen, mens kapasitet handler om hvor mye vann det er plass til i slangen, forklarer Per Morten.

Mens hastighet fokuserer på hvor raskt data kan overføres, refererer kapasitet til mengden data som kan håndteres samtidig. Ideelt sett bør en høyhastighetsforbindelse også ha tilstrekkelig kapasitet for å støtte de ulike behovene til moderne digitale tjenester.

Holder folket orientert

Når nettet oppgraderes mottar kunder av Viken Fiber en generell sms med varsel om planlagt arbeid minimum 7 dager i forkant.

– Privatkunder er maks nede i én time. Vi varsler én time nedetid, men som regel er nettet kun utilgjengelig rundt et kvarter, forklarer driftskonsulenten.

– Når det gjelder varsling av bedriftskunder, så er maks nedetid 10 minutter. Det skjer før bedriften åpner på morgenen. Vi sjekker alltid at ting er i orden før de kommer på jobb. For bedrifter som er døgnåpne, prøver vi også å tilpasse oss slik at konsekvensen blir minst mulig for bedriften, sier Per Morten.

De som blir varslet får også en påminnelse dagen før.

– Vi vet hvor viktig nettet er for folk så det føles veldig greit å kunne holde de løpende oppdatert når vi oppgraderer, avslutter Per Morten.