Norges mest fornøyde tv og bredbåndskunder 2024 Altibox vinner Norsk KundebarometerBest blant både tv-distributører og bredbåndsleverandører. I snart 30 år har Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI målt norske forbrukeres kundetilfredshet og lojalitet. Resultatet for 2024 viser at Altibox, som i fjor, har den høyeste kundetilfredsheten innen både bredbånd og tv-distribusjon. (Foto: Moxey/Arne Bru Haug ©Altibox) Altibox kommer nok en gang ut på topp blant konkurrentene i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse. – Vi er svært takknemlige for tilbakemeldingen fra kundene og glade for at kundetilfredsheten har gått opp både innen bredbånd og underholdning. Det motiverer oss for å stå på enda mer, for vi har ambisjon om å øke kundetilfredsheten enda noen hakk. Samtidig vil jeg si takk til mine kolleger i hele Altibox-partnerskapet for den gode jobben som legges ned hver dag for å sikre at vi har de mest fornøyde kundene i bransjen, sier Shiraz Abid, leder for privatmarkedet i Altibox. Sjekk om du kan få Altibox tv og internett her I kategorien Bredbånd får Altibox en kundetilfredshet på 73,1 (økning fra 71,7). Innen tv-distribusjon ble kundetilfredsheten 72,9 (økning fra 66,6). – Det er inspirerende å se at vårt målrettede arbeid med å sikre de beste og mest stabile tjenestene blir satt pris på av våre brukere. Samtidig viser dette at stadig flere setter pris på valgfriheten, og ser fordelen ved å samle innhold og strømmetjenester hos en og samme leverandør, sier Kenneth Stokka, leder for underholdning. Les mer om Altibox TV her, og internett fra Altibox her. Nysgjerrig på Altibox sine resultater i andre tester og undersøkelser? Sjekk her. Sjekk om du kan få lynraskt fiberbredbånd Vi leverer morgendagens infrastruktur – fiber som gir deg suveren hastighet og full frihet for hele familien til å strømme tv, surfe, spille og laste ned. Sjekk nå
(Foto: Moxey/Arne Bru Haug ©Altibox) Altibox kommer nok en gang ut på topp blant konkurrentene i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse. – Vi er svært takknemlige for tilbakemeldingen fra kundene og glade for at kundetilfredsheten har gått opp både innen bredbånd og underholdning. Det motiverer oss for å stå på enda mer, for vi har ambisjon om å øke kundetilfredsheten enda noen hakk. Samtidig vil jeg si takk til mine kolleger i hele Altibox-partnerskapet for den gode jobben som legges ned hver dag for å sikre at vi har de mest fornøyde kundene i bransjen, sier Shiraz Abid, leder for privatmarkedet i Altibox. Sjekk om du kan få Altibox tv og internett her I kategorien Bredbånd får Altibox en kundetilfredshet på 73,1 (økning fra 71,7). Innen tv-distribusjon ble kundetilfredsheten 72,9 (økning fra 66,6). – Det er inspirerende å se at vårt målrettede arbeid med å sikre de beste og mest stabile tjenestene blir satt pris på av våre brukere. Samtidig viser dette at stadig flere setter pris på valgfriheten, og ser fordelen ved å samle innhold og strømmetjenester hos en og samme leverandør, sier Kenneth Stokka, leder for underholdning. Les mer om Altibox TV her, og internett fra Altibox her. Nysgjerrig på Altibox sine resultater i andre tester og undersøkelser? Sjekk her.
Sponsorsamarbeid gir stor merverdi for lokalt næringsliv! Sponsorsamarbeid gir stor merverdi for lokalt næringsliv!– Det fine med å være med i Strømsgodset sponsorpool, er det å få tilgang til det enorme nettverket med andre sponsorer, skape nye kontakter og dra nytte av hverandre, sier Kristian Martinsen, salgssjef bedrift i Viken Fiber. For Viken Fiber er det viktig å være en synlig sponsor på vegne av både kunder og ansatte, og å skape en stolthet. – Alle i sponsorpoolen er stolte av å støtte byens fotballag, og når vi i tillegg kan få gode relasjoner med de andre støttespillerne, kommer det alle til gode. Vi får vist oss frem for publikum på kamper og for andre sponsorer, bekrefter Kristian Martinsen. Med hjerte for Drammen og Strømsgodset, Erlend Fosså og Kristian Martinsen (Viken Fiber), Espen Furuheim Johansen (Kaffebryggeren) og Selim Emeci (Strømsgodset). Viken Fiber bygger og drifter fibernett og leverer Altibox bredbåndstjenester til både private og bedrifter over hele Østlandet, og er blant de største i regionen. Å være sponsor for Strømsgodset gir dem synlighet både blant publikum og kunder, i tillegg er det bra for lokalmiljøet i Drammen. – For våre kunder er det viktig å støtte saker som betyr noe for kundene og lokalmiljøet. – Dette er en fin måte å styrke det lokale næringslivet på, når vi kan handle lokale tjenester og produkter fra bedrifter vi ellers ikke hadde kommet så lett i kontakt med, sier Erlend Fosså som er key account manager i Viken Fiber. Unike muligheter for små bedrifter Serve (tidligere Canon) selger møteromsløsninger, digital skilting, dokumenthåndtering og printere, og datterselskapet Kaffebryggeren leverer kvalitetskagge og kaffemaskiner. Nå har de inngått en avtale med Viken Fiber om å leverer kaffemaskiner til deres lokaler, slik at alle de ansatte kan nyte god kaffe hver dag. – Å være en del av sponsorpoolen til Strømsgodset gir et unikt kundegrunnlag for oss i Serve og Kaffebryggeren, sier Espen Furuheim Johansen som er produktansvarlig for kaffe- og vannløsninger i Serve. Strømsgodset skaper mye engasjement både i byen og internt hos oss, og det er en fantastisk mulighet for å komme i kontakt med nye kunder når de inviterer til sammenkomster og arrangementer. Da er det også lettere å ta en telefon til en eventuell ny kunde i sponsornettverket når vi allerede har møttes. For Serve og Kaffebryggeren er verdien av sponsornettverket betydelig og en unik tilgang til potensielle kunder. – Vi er en liten bedrift som drar stor nytte av det kundegrunnlaget Strømsgodsets sponsorer gir oss tilgang til, forteller Espen. Les også: Gode grunner til å velge fibernett fra oss Næringslivet avgjørende for klubben Selim Emeci er salgssjef i Strømsgodset og en av tre som jobber med sponsorprogrammet. Han ser hvilken effekt nettverket i sponsorpoolen har for både bedriftene og næringslivet i Drammen. Felles for alle er engasjementet for laget og klubben og den verdien det gir for både ansatte og publikum. – Det skal være mer enn bare gøy å være sponsor for Strømsgodset, det skal gi en merverdi og det får de gjennom sponsorprogrammet vårt hvor de møter hverandre på tvers av bransjer, sier Selim Emeci. Fra venstre Selim Emeci (Strømsgodset), Kristian Martinsen (Viken Fiber), Espen Furuheim Johansen (Kaffebryggeren) og Erlend Fosså (Viken Fiber). Strømsgodset har ca 150 sponsorer i sitt sponsornettverk, store og små, og alle er like viktige. Det merker de spesielt på kamper og når de arrangerer sammenkomster for sponsorene. – Mange av arrangementene er nettopp for å skape nettverkene sponsorene imellom og få alle til å møtes på tvers av bransjer og interesser. Felles for alle er stoltheten over fotballklubben, spillerne og lagene, sier Selim Emeci. – Det er viktig for våre sponsorer at vi i Strømsgodset har et klart og tydelig samfunnsoppdrag, det ligger en forventning om det, sier Selim Emeci. Blant de tiltakene vi har er blant annet «Blå inspirasjon» som er et jobbsøkerkurs i samarbeid med NAV. Her hjelper vi ungdom under 30 år som har falt litt utenfor å få inspirasjon og hjelp til å komme i jobb. Dette får vi til takket være våre sponsorer. Både Viken Fiber og Kaffebyggeren mener det gode sponsornettverket er en unik møteplass for potensielle nye kunder, samtidig som man støttes opp om Drammens stolthet, Godset! Ønsker du Altibox til din bedrift? Meld din interesse så tar vi kontakt med deg i løpet av kort tid for et uforpliktende tilbud. Gå til skjema – Daniel lykkes der andre feiler Drammen Padel har raskt skapt Norges fremste kompetansemiljø på verdens kanskje raskest voksende idrett. Samarbeidet med Viken Fiber har vært viktig for Drammen Padels suksess. Les mer – I en smartfabrikk er et stabilt nett helt avgjørende For HTS Dynamics har erfaringen med automasjon og digitalisering vært vellykket. Men digitaliseringen har også gjort produksjonen mer avhengig av kritisk infrastruktur. Derfor valgte HTS Dynamics Altibox Bedrift fra Viken Fiber. Les mer Her er stabilt nett og bredbånd livsviktig Mental Helse Hjelpetelefon er kritisk avhengig av stabilt nett og bredbånd. Dette leverer Viken Fiber, en pålitelig og uunnværlig støttespiller for svartjenestene. Les mer
For Viken Fiber er det viktig å være en synlig sponsor på vegne av både kunder og ansatte, og å skape en stolthet. – Alle i sponsorpoolen er stolte av å støtte byens fotballag, og når vi i tillegg kan få gode relasjoner med de andre støttespillerne, kommer det alle til gode. Vi får vist oss frem for publikum på kamper og for andre sponsorer, bekrefter Kristian Martinsen. Med hjerte for Drammen og Strømsgodset, Erlend Fosså og Kristian Martinsen (Viken Fiber), Espen Furuheim Johansen (Kaffebryggeren) og Selim Emeci (Strømsgodset). Viken Fiber bygger og drifter fibernett og leverer Altibox bredbåndstjenester til både private og bedrifter over hele Østlandet, og er blant de største i regionen. Å være sponsor for Strømsgodset gir dem synlighet både blant publikum og kunder, i tillegg er det bra for lokalmiljøet i Drammen. – For våre kunder er det viktig å støtte saker som betyr noe for kundene og lokalmiljøet. – Dette er en fin måte å styrke det lokale næringslivet på, når vi kan handle lokale tjenester og produkter fra bedrifter vi ellers ikke hadde kommet så lett i kontakt med, sier Erlend Fosså som er key account manager i Viken Fiber. Unike muligheter for små bedrifter Serve (tidligere Canon) selger møteromsløsninger, digital skilting, dokumenthåndtering og printere, og datterselskapet Kaffebryggeren leverer kvalitetskagge og kaffemaskiner. Nå har de inngått en avtale med Viken Fiber om å leverer kaffemaskiner til deres lokaler, slik at alle de ansatte kan nyte god kaffe hver dag. – Å være en del av sponsorpoolen til Strømsgodset gir et unikt kundegrunnlag for oss i Serve og Kaffebryggeren, sier Espen Furuheim Johansen som er produktansvarlig for kaffe- og vannløsninger i Serve. Strømsgodset skaper mye engasjement både i byen og internt hos oss, og det er en fantastisk mulighet for å komme i kontakt med nye kunder når de inviterer til sammenkomster og arrangementer. Da er det også lettere å ta en telefon til en eventuell ny kunde i sponsornettverket når vi allerede har møttes. For Serve og Kaffebryggeren er verdien av sponsornettverket betydelig og en unik tilgang til potensielle kunder. – Vi er en liten bedrift som drar stor nytte av det kundegrunnlaget Strømsgodsets sponsorer gir oss tilgang til, forteller Espen. Les også: Gode grunner til å velge fibernett fra oss Næringslivet avgjørende for klubben Selim Emeci er salgssjef i Strømsgodset og en av tre som jobber med sponsorprogrammet. Han ser hvilken effekt nettverket i sponsorpoolen har for både bedriftene og næringslivet i Drammen. Felles for alle er engasjementet for laget og klubben og den verdien det gir for både ansatte og publikum. – Det skal være mer enn bare gøy å være sponsor for Strømsgodset, det skal gi en merverdi og det får de gjennom sponsorprogrammet vårt hvor de møter hverandre på tvers av bransjer, sier Selim Emeci. Fra venstre Selim Emeci (Strømsgodset), Kristian Martinsen (Viken Fiber), Espen Furuheim Johansen (Kaffebryggeren) og Erlend Fosså (Viken Fiber). Strømsgodset har ca 150 sponsorer i sitt sponsornettverk, store og små, og alle er like viktige. Det merker de spesielt på kamper og når de arrangerer sammenkomster for sponsorene. – Mange av arrangementene er nettopp for å skape nettverkene sponsorene imellom og få alle til å møtes på tvers av bransjer og interesser. Felles for alle er stoltheten over fotballklubben, spillerne og lagene, sier Selim Emeci. – Det er viktig for våre sponsorer at vi i Strømsgodset har et klart og tydelig samfunnsoppdrag, det ligger en forventning om det, sier Selim Emeci. Blant de tiltakene vi har er blant annet «Blå inspirasjon» som er et jobbsøkerkurs i samarbeid med NAV. Her hjelper vi ungdom under 30 år som har falt litt utenfor å få inspirasjon og hjelp til å komme i jobb. Dette får vi til takket være våre sponsorer. Både Viken Fiber og Kaffebyggeren mener det gode sponsornettverket er en unik møteplass for potensielle nye kunder, samtidig som man støttes opp om Drammens stolthet, Godset!
Inspirerer til turglede med utendørs førpremiere Inspirerer til turglede med utendørs førpremiereAltibox X-serien «Mina og meg med hele sirkuset» holdt førpremiere utendørs på Sæteren Gård i Bærumsmarka. Gratisarrangementet var mer enn vellykket, og målet var å få folk opp fra sofaen og ut i marka. – Da jeg fortalte Altibox-representantene om min visjon med det vi gjør, at dette er mye mer enn en TV-serie, så ble jeg møtt på en god måte. Og det er derfor vi har fått til dette arrangementet, forteller Alexander Read, også kjent som «Daddy» i serien. I fjor sommer la Alexander og hans familie ut på eventyr i 70 dager. Sammen med kona og deres tre barn på syv år, fire år og ni måneder, reiste de med sykkel, ski og til fots fra Maridalen i Oslo til Barentshavet i Finnmark. Denne reisen ble til Altibox X-serien «Mina og meg med hele sirkuset». GODT OPPMØTE: Flere hundre barn og voksne tok seg turen ut for å se førpremieren denne dagen. Ufiltrert premierefest Sammen med Viken Fiber, den lokale Altibox-leverandøren og Sæteren Gård blir det arrangert en gratis utendørs førpremiere for å vise frem den første episoden. I tillegg er speideren og Den Norske turforeningen Oslo engasjert. Alt er lagt til rette for en flott utendørsopplevelse for store og små. – Jeg er veldig spent på mottakelsen. Det er ufiltrert, med oppturer og nedturer, og vi ønsker å vise hele bredden av det å være på tur sammen, sier Alexander. Han håper at filmen som skal vises vil inspirere til at enda flere velger å ta turen ut. – Og det ser det ut som at vi får til, med tanke på oppmøtet i dag, sier han energisk. Enkelt, gøy og tilgengelig Det er utvilsomt viktig for Daddy Alexander å bidra til å skape turglede. Gratisarrangement har vært viktig for å bryte ned terskelen enda mer. Her blir det servert pølser, kaffe, kakao og popcorn. – Det må tilrettelegges sånn at det er enkelt, gøy og tilgjengelig for enda flere enn de som vanligvis kommer seg ut. Jeg er helt over meg av begeistring, sier han overveldet. Han hadde ikke regnet med at så mange folk skulle dukke opp i Bærumsmarka denne søndagen. – Og tenk, det er garantert noen her som ikke har hatt slike opplevelser som dette før, og som kjenner på turgleden sammen med oss – takket være arrangementet i dag. Det er veldig flott å tenke på, legger han til. Ønsker å spre turglede For det er turglede alt handler om for Alexander. – Her er det veldig mange mennesker med riktige prioriteringer, utbryter han like engasjert som vi er vant til å se han på TV. – Dette arrangementet har vært veldig viktig for oss. Én ting er å få formidlet turglede på skjermen, men det er noe annet å gå fra ord til handling. Det handler om å tilgjengeliggjøre naturen og de enkle og gode natur- og menneskemøtene for enda flere. Det er det jeg brenner for. Og det er det vi gjør nå, det mysser av folk, det er hundrevis av mennesker som ønsker å være her sammen med oss i dag. Det er litt småsurt, det er rom for å bli kald på fingre og tær, og da blir jeg egentlig veldig rørt og kjempeglad for å se at så mange gidder å ta turen ut, sier han. Alexander Read og Melissa Thorjussen i Viken Fiber. Altibox X – Det er kanskje ikke alle som vet at Altibox også produserer eget innhold til sin strømmetjeneste Altibox X. Den er allerede inkludert i alle altibox-abonnementer, og inneholder drøssevis med bra innhold, sier Markedskoordinator i Viken Fiber, Melissa Thorjussen. Det er både gamle klassikere, og egenproduserte filmer/serier. De første seks episodene med «Mina og meg med hele sirkuset» er allerede ute, og de neste seks episodene kommer 26. mars. – I tillegg til den nye sesongen med «Mina og meg..», kan vi anbefale dramaserien «Liv», for eksempel, sier Melissa. Hun synes det er stas at så mange kom. – Vi har sett ordføreren i Bærum, og influenceren Kristin Gjelsvik blant annet. Det er kjempegøy at så mange har tatt turen, legger hun til. Vokst opp med Mina og meg At Alexander, Mina og hele familien er til stede på arrangementet, er tydelig stas for mange av barna. Noen jenter har vokst opp med henne på TV-skjermen, og har lett etter troll og turmagi i Mina og Daddy-stil. De kan fortelle at det både var rart og gøy å se henne på ordentlig. Ganske starstrucked, sier foreldrene fra sidelinjen. Vi snakker med en turglad jente etter at utekinoen er ferdig. Episoden var morsom, spesielt da de både syklet og skulle på båttur. Nå vil hun enda mer på tur. Og så vil hun hjem å se på Mina, Vilje og meg en gang til. Pappaen syns det var godt å se at det er flere som må jobbe med logistikken før man slår dørstokk-mila. Og arrangementet: topp søndagsaktivitet! Nå gleder de seg til å se resten av episodene i den nye serien. TURGLAD FAMILIE: Familien til Alexander Read elsker å dra på tur- uansett vær og vind. Fra venstre: Rose Caspara (1), Alexander, kona Kristin Victoria, Lilje Olava (5) og Mina Floriana (7). Sjekk om du kan få lynraskt fiberbredbånd Vi leverer morgendagens infrastruktur – fiber som gir deg suveren hastighet og full frihet for hele familien til å strømme tv, surfe, spille og laste ned. Sjekk nå
– Da jeg fortalte Altibox-representantene om min visjon med det vi gjør, at dette er mye mer enn en TV-serie, så ble jeg møtt på en god måte. Og det er derfor vi har fått til dette arrangementet, forteller Alexander Read, også kjent som «Daddy» i serien. I fjor sommer la Alexander og hans familie ut på eventyr i 70 dager. Sammen med kona og deres tre barn på syv år, fire år og ni måneder, reiste de med sykkel, ski og til fots fra Maridalen i Oslo til Barentshavet i Finnmark. Denne reisen ble til Altibox X-serien «Mina og meg med hele sirkuset». GODT OPPMØTE: Flere hundre barn og voksne tok seg turen ut for å se førpremieren denne dagen. Ufiltrert premierefest Sammen med Viken Fiber, den lokale Altibox-leverandøren og Sæteren Gård blir det arrangert en gratis utendørs førpremiere for å vise frem den første episoden. I tillegg er speideren og Den Norske turforeningen Oslo engasjert. Alt er lagt til rette for en flott utendørsopplevelse for store og små. – Jeg er veldig spent på mottakelsen. Det er ufiltrert, med oppturer og nedturer, og vi ønsker å vise hele bredden av det å være på tur sammen, sier Alexander. Han håper at filmen som skal vises vil inspirere til at enda flere velger å ta turen ut. – Og det ser det ut som at vi får til, med tanke på oppmøtet i dag, sier han energisk. Enkelt, gøy og tilgengelig Det er utvilsomt viktig for Daddy Alexander å bidra til å skape turglede. Gratisarrangement har vært viktig for å bryte ned terskelen enda mer. Her blir det servert pølser, kaffe, kakao og popcorn. – Det må tilrettelegges sånn at det er enkelt, gøy og tilgjengelig for enda flere enn de som vanligvis kommer seg ut. Jeg er helt over meg av begeistring, sier han overveldet. Han hadde ikke regnet med at så mange folk skulle dukke opp i Bærumsmarka denne søndagen. – Og tenk, det er garantert noen her som ikke har hatt slike opplevelser som dette før, og som kjenner på turgleden sammen med oss – takket være arrangementet i dag. Det er veldig flott å tenke på, legger han til. Ønsker å spre turglede For det er turglede alt handler om for Alexander. – Her er det veldig mange mennesker med riktige prioriteringer, utbryter han like engasjert som vi er vant til å se han på TV. – Dette arrangementet har vært veldig viktig for oss. Én ting er å få formidlet turglede på skjermen, men det er noe annet å gå fra ord til handling. Det handler om å tilgjengeliggjøre naturen og de enkle og gode natur- og menneskemøtene for enda flere. Det er det jeg brenner for. Og det er det vi gjør nå, det mysser av folk, det er hundrevis av mennesker som ønsker å være her sammen med oss i dag. Det er litt småsurt, det er rom for å bli kald på fingre og tær, og da blir jeg egentlig veldig rørt og kjempeglad for å se at så mange gidder å ta turen ut, sier han. Alexander Read og Melissa Thorjussen i Viken Fiber. Altibox X – Det er kanskje ikke alle som vet at Altibox også produserer eget innhold til sin strømmetjeneste Altibox X. Den er allerede inkludert i alle altibox-abonnementer, og inneholder drøssevis med bra innhold, sier Markedskoordinator i Viken Fiber, Melissa Thorjussen. Det er både gamle klassikere, og egenproduserte filmer/serier. De første seks episodene med «Mina og meg med hele sirkuset» er allerede ute, og de neste seks episodene kommer 26. mars. – I tillegg til den nye sesongen med «Mina og meg..», kan vi anbefale dramaserien «Liv», for eksempel, sier Melissa. Hun synes det er stas at så mange kom. – Vi har sett ordføreren i Bærum, og influenceren Kristin Gjelsvik blant annet. Det er kjempegøy at så mange har tatt turen, legger hun til. Vokst opp med Mina og meg At Alexander, Mina og hele familien er til stede på arrangementet, er tydelig stas for mange av barna. Noen jenter har vokst opp med henne på TV-skjermen, og har lett etter troll og turmagi i Mina og Daddy-stil. De kan fortelle at det både var rart og gøy å se henne på ordentlig. Ganske starstrucked, sier foreldrene fra sidelinjen. Vi snakker med en turglad jente etter at utekinoen er ferdig. Episoden var morsom, spesielt da de både syklet og skulle på båttur. Nå vil hun enda mer på tur. Og så vil hun hjem å se på Mina, Vilje og meg en gang til. Pappaen syns det var godt å se at det er flere som må jobbe med logistikken før man slår dørstokk-mila. Og arrangementet: topp søndagsaktivitet! Nå gleder de seg til å se resten av episodene i den nye serien. TURGLAD FAMILIE: Familien til Alexander Read elsker å dra på tur- uansett vær og vind. Fra venstre: Rose Caspara (1), Alexander, kona Kristin Victoria, Lilje Olava (5) og Mina Floriana (7).
Sameiet holder seg til Viken Fiber Sameiet holder seg til Viken Fiber: – Det er litt som med strøm, det skal bare funkeSkårersletta sameie består av 219 leiligheter med mennesker i alle aldre og fra alle verdenshjørner. Med fellespakken fra Viken Fiber får alle velge det som passer best. – Det fungerer bunnsolid, sier Per Hovgaard Hansen, styreleder i Skårersletta sameie. FORNØYD STYRELEDER: Per Hovgaard Hansen er styreleder ved Skårersletta sameie, og er med på avgjørelsen om leverandør av TV- og nettløsning til 219 boenheter. Sameiet i Lørenskog kommune har brukt Viken Fiber som leverandør siden sameiet sto klart i 2020. – Vi har hatt Altibox siden sameiet var klart til innflytting. Vi har 219 leiligheter, fordelt på fem blokker på seks eller sju etasjer, og internett og TV er noe som bare skal funke. Fordi vi hadde vært fornøyd med tilbudet fra dag én, var det full enighet i styret om å reforhandle avtalen vår med Viken Fiber etter tre år, sier Per, som til daglig jobber med IT. – Jeg er nok over gjennomsnittlig interessert i teknologi, og ikke redd for å trykke litt til, men jeg oppfatter det som veldig enkelt å administrere egen avtale. Vi har valgt fellespakken Altibox Flex M, og den skal vi forholde oss til fremover også, sier han. Ulike behov Med Viken Fiber og Altibox kan nemlig hver beboer velge løsningen som passer best for sitt behov. Både når det gjelder hastighet på internett, TV-kanaler, samt streamingtjenester. – Det er et poengsystem som gjør at vi kan bytte ut for eksempel Netflix med HBO når vi ønsker, ut ifra hvor mange poeng som er valgt i den enkeltes avtale, sier Per. Det høres kanskje komplisert ut, men styrelederen er klar på at det er enkelt og raskt å få til. – Hva beboerne har valgt, det vet ikke vi i styret. Vi betaler bare fakturaen, smiler han, og legger til at spørsmål som kommer, henvises til Altibox-support. På spørsmål om beboerne er fornøyde, svarer han at ettersom han ikke hører noe, regner han med at ting funker bra. – Internett i dag er som strøm. Det er ingen som skryter av at lysene går på, men har strømmen gått, så hører vi det, ler han, og legger til at han personlig er veldig fornøyd. – De leverer det de lover. Jeg brukte Altibox i min tidligere enebolig også. Per råder: Velg noe stabilt! For det relativt nystiftede sameiet var det like selvfølgelig å ha fibernett som å ha strøm. − Med 219 boenheter sier det seg selv at behovene er like forskjellige som interiøret i leilighetene. Noen ønsker en bredbåndshastighet på 250/250 Mbps, mens for andre er hastigheten mindre viktig. Da kan det hende at det holder med 100/100 Mbps. Andre trenger 1000/1000 Mbps. Med vår avtale kan man da velge flere eller færre tv-kanaler, ut i fra ønsket, sier Per. I våre dager er ikke mange tv-kanaler like viktig for alle, og han forteller at en bredbåndslinje som er tilpasset strømmetjenester og gaming også er en mulighet flere benytter seg av. Dersom Per skal trekke fram ett viktig element å se etter når et sameie skal lande på et tilbud, er det stabiliteten han trekker frem som det viktigste. Den må ligge i bunnen for at en fellespakke skal fungere for så mange ulike behov. Den daglige driftssikkerheten, og den korte veien til kundeservice er også utrolig viktig. − Det letter også jobben for en styreleder som tross alt er den nærmeste å kjefte på dersom ting ikke fungerer som det skal, ler han. Når han virkelig får tenkt seg om, så kommer Per på et tilfelle der internett ikke funket. – Det var noen som hadde gravd over en kabel her i Lørenskog, og da tok det ikke lang tid før innboksen var full, ler han. – For internett, det må bare funke. Sjekk om du kan få lynraskt fiberbredbånd Vi leverer morgendagens infrastruktur – fiber som gir deg suveren hastighet og full frihet for hele familien til å strømme tv, surfe, spille og laste ned. Sjekk nå
FORNØYD STYRELEDER: Per Hovgaard Hansen er styreleder ved Skårersletta sameie, og er med på avgjørelsen om leverandør av TV- og nettløsning til 219 boenheter. Sameiet i Lørenskog kommune har brukt Viken Fiber som leverandør siden sameiet sto klart i 2020. – Vi har hatt Altibox siden sameiet var klart til innflytting. Vi har 219 leiligheter, fordelt på fem blokker på seks eller sju etasjer, og internett og TV er noe som bare skal funke. Fordi vi hadde vært fornøyd med tilbudet fra dag én, var det full enighet i styret om å reforhandle avtalen vår med Viken Fiber etter tre år, sier Per, som til daglig jobber med IT. – Jeg er nok over gjennomsnittlig interessert i teknologi, og ikke redd for å trykke litt til, men jeg oppfatter det som veldig enkelt å administrere egen avtale. Vi har valgt fellespakken Altibox Flex M, og den skal vi forholde oss til fremover også, sier han. Ulike behov Med Viken Fiber og Altibox kan nemlig hver beboer velge løsningen som passer best for sitt behov. Både når det gjelder hastighet på internett, TV-kanaler, samt streamingtjenester. – Det er et poengsystem som gjør at vi kan bytte ut for eksempel Netflix med HBO når vi ønsker, ut ifra hvor mange poeng som er valgt i den enkeltes avtale, sier Per. Det høres kanskje komplisert ut, men styrelederen er klar på at det er enkelt og raskt å få til. – Hva beboerne har valgt, det vet ikke vi i styret. Vi betaler bare fakturaen, smiler han, og legger til at spørsmål som kommer, henvises til Altibox-support. På spørsmål om beboerne er fornøyde, svarer han at ettersom han ikke hører noe, regner han med at ting funker bra. – Internett i dag er som strøm. Det er ingen som skryter av at lysene går på, men har strømmen gått, så hører vi det, ler han, og legger til at han personlig er veldig fornøyd. – De leverer det de lover. Jeg brukte Altibox i min tidligere enebolig også. Per råder: Velg noe stabilt! For det relativt nystiftede sameiet var det like selvfølgelig å ha fibernett som å ha strøm. − Med 219 boenheter sier det seg selv at behovene er like forskjellige som interiøret i leilighetene. Noen ønsker en bredbåndshastighet på 250/250 Mbps, mens for andre er hastigheten mindre viktig. Da kan det hende at det holder med 100/100 Mbps. Andre trenger 1000/1000 Mbps. Med vår avtale kan man da velge flere eller færre tv-kanaler, ut i fra ønsket, sier Per. I våre dager er ikke mange tv-kanaler like viktig for alle, og han forteller at en bredbåndslinje som er tilpasset strømmetjenester og gaming også er en mulighet flere benytter seg av. Dersom Per skal trekke fram ett viktig element å se etter når et sameie skal lande på et tilbud, er det stabiliteten han trekker frem som det viktigste. Den må ligge i bunnen for at en fellespakke skal fungere for så mange ulike behov. Den daglige driftssikkerheten, og den korte veien til kundeservice er også utrolig viktig. − Det letter også jobben for en styreleder som tross alt er den nærmeste å kjefte på dersom ting ikke fungerer som det skal, ler han. Når han virkelig får tenkt seg om, så kommer Per på et tilfelle der internett ikke funket. – Det var noen som hadde gravd over en kabel her i Lørenskog, og da tok det ikke lang tid før innboksen var full, ler han. – For internett, det må bare funke.
Velg fiber fra oss! Hvorfor du skal velge Viken Fiber?Lurer du på hvorfor du bør velge fibernett til din bolig? Her er seks gode grunner! 1. Irritasjonsfritt fibernett Aldri mer buffering midt i en spennende film eller lagging under en viktig videosamtale. Med Viken Fiber får du en dedikert fiberkabel som sikrer at du ikke blir påvirket av andres nettbruk. Vårt fiberbredbånd gir deg uendelig kapasitet, med hastigheter opptil 1000 Mbps både opp og ned. Det betyr at hele familien kan surfe, streame og spille samtidig, uten problemer. Og med like høy hastighet i begge retninger er hjemmekontoret ditt sikret optimal ytelse. Trenger du bedre trådløs dekning i alle kriker og kroker av hjemmet? Da anbefaler vi Altibox Wifi Overalt. Dette mesh-nettverket sørger for sømløs wifi-dekning i hele boligen. Tjenesten er enkel å installere og bruke, og vi tilbyr fornøydhets garanti på 60 dager! 2. All underholdning på ett sted Med Altibox får du et gigantisk underholdningsunivers. Fra populære strømmetjenester som Netflix og Viaplay til et bredt utvalg av TV-kanaler, apper og spill – alt samlet på ett sted, enkelt og oversiktlig. Bygg din egen TV-pakke med favorittene dine, og endre den når du vil. Ta med deg underholdningen på ferie, og nyt favorittseriene dine uansett hvor du er. 3. Perfekt for gamere – spill uten begrensninger Vi forstår at gamere har høye krav til internetthastigheten og stabiliteten. Derfor har vi utviklet et fibernett som leverer optimal ytelse, selv under krevende forhold. Med Viken Fiber kan du være trygg på at du får en sømløs spillopplevelse, uten forsinkelser eller avbrudd. 4. Norges mest fornøyde kunder ♥ EPSI Rating Norge har målt kundetilfredsheten i bredbånds-, TV- og strømmebransjen. Altibox-partnerskapets bredbåndskunder er atter en gang Norges mest fornøyde! Vi jobber hardt hver dag for å gi deg den beste kundeopplevelsen, fra lynraskt internett til personlig service. Velg Altibox og bli en del av Norges mest fornøyde kunder du også! 5. Kundeservice 7 dager i uken Får du problemer med nettet – frykt ikke! Som en av få fiberleverandører er vi også tilgjengelig i helger og på helligdager. 6. Lokal tilstedeværelse Opplev fordelene med en lokal fiberleverandør. Med kontorer i Drammen, Lillestrøm, Sarpsborg, Halden, Porsgrunn og Hønefoss er vi tett på kundene våre på Østlandet. Vi tilbyr personlig service, rask respons og støtte til lokale initiativ. Og som om ikke det var nok, tar vi oss av hele installasjonsprosessen – fra graving til ferdig installasjon i boligen din, uten at du trenger å løfte en finger! Sjekk om du kan få lynraskt fiberbredbånd Vi leverer morgendagens infrastruktur – fiber som gir deg suveren hastighet og full frihet for hele familien til å strømme tv, surfe, spille og laste ned. Sjekk nå
1. Irritasjonsfritt fibernett Aldri mer buffering midt i en spennende film eller lagging under en viktig videosamtale. Med Viken Fiber får du en dedikert fiberkabel som sikrer at du ikke blir påvirket av andres nettbruk. Vårt fiberbredbånd gir deg uendelig kapasitet, med hastigheter opptil 1000 Mbps både opp og ned. Det betyr at hele familien kan surfe, streame og spille samtidig, uten problemer. Og med like høy hastighet i begge retninger er hjemmekontoret ditt sikret optimal ytelse. Trenger du bedre trådløs dekning i alle kriker og kroker av hjemmet? Da anbefaler vi Altibox Wifi Overalt. Dette mesh-nettverket sørger for sømløs wifi-dekning i hele boligen. Tjenesten er enkel å installere og bruke, og vi tilbyr fornøydhets garanti på 60 dager! 2. All underholdning på ett sted Med Altibox får du et gigantisk underholdningsunivers. Fra populære strømmetjenester som Netflix og Viaplay til et bredt utvalg av TV-kanaler, apper og spill – alt samlet på ett sted, enkelt og oversiktlig. Bygg din egen TV-pakke med favorittene dine, og endre den når du vil. Ta med deg underholdningen på ferie, og nyt favorittseriene dine uansett hvor du er. 3. Perfekt for gamere – spill uten begrensninger Vi forstår at gamere har høye krav til internetthastigheten og stabiliteten. Derfor har vi utviklet et fibernett som leverer optimal ytelse, selv under krevende forhold. Med Viken Fiber kan du være trygg på at du får en sømløs spillopplevelse, uten forsinkelser eller avbrudd. 4. Norges mest fornøyde kunder ♥ EPSI Rating Norge har målt kundetilfredsheten i bredbånds-, TV- og strømmebransjen. Altibox-partnerskapets bredbåndskunder er atter en gang Norges mest fornøyde! Vi jobber hardt hver dag for å gi deg den beste kundeopplevelsen, fra lynraskt internett til personlig service. Velg Altibox og bli en del av Norges mest fornøyde kunder du også! 5. Kundeservice 7 dager i uken Får du problemer med nettet – frykt ikke! Som en av få fiberleverandører er vi også tilgjengelig i helger og på helligdager. 6. Lokal tilstedeværelse Opplev fordelene med en lokal fiberleverandør. Med kontorer i Drammen, Lillestrøm, Sarpsborg, Halden, Porsgrunn og Hønefoss er vi tett på kundene våre på Østlandet. Vi tilbyr personlig service, rask respons og støtte til lokale initiativ. Og som om ikke det var nok, tar vi oss av hele installasjonsprosessen – fra graving til ferdig installasjon i boligen din, uten at du trenger å løfte en finger!
Borettslaget valgte Viken Fiber Borettslaget valgte fibernett fra Viken Fiber: – Vi får veldig mye igjen for pengeneI Gartnerløkka borettslag bor mennesker i alle aldersgrupper. Med den nye fellespakka får alle velge det som passer best: – Og det ble heller ikke dyrere, sier styreleder. For ett år siden gikk alle de 30 boenhetene i borettslaget over til ny fibernett-leverandør. – Vi hadde coax nett tidligere, men det var så ustabilt og det falt ofte ut, så det var til slutt beboerne selv som ønsket å gå over til Altibox og fibernett, sier Kristian Raflund, styreleder i Gartnerløkka borettslag. Coax nett er internett levert via kabel og har ofte begrensninger. Kristian har selv bodd i borettslaget siden 2011, og trives godt. Han jobber som salgsrådgiver i Vestfold og Telemark for Viken Fiber og Altibox. – Men jeg holdt meg helt unna denne saken da generalforsamlingen i borettslaget stemte over hvilken fiberleverandør vi skulle ha. Alle de andre stemte, men ikke jeg, forsikrer han. STYRELEDER: Som styreleder passer Kristian Raflund på at alt fungerer som det skal i borettslaget. Kan tilpasse nett og tv etter eget behov Det var Viken Fiber som kom best ut av leverandørene de vurderte, og vant overlegent både på pris, hastighet på bredbånd og valgfriheten. – I tillegg er jeg overrasket over hvor mange som faktisk så verdien i å legge inn fibernett i borettslaget, sier han. Hele borettslaget fikk da en fellesavtale fra Viken Fiber, kalt Altibox Flex Medium. Her har hver enkelte beboer mulighet til å tilpasse pakken etter sitt eget ønske og behov. – Da kan vi velge litt selv. Noen ønsker en bredbåndshastighet på 250/250 Mbps, mens andre beboere har valgt lavere bredbåndshastighet, 100/100 Mbps, men da med flere poeng til valg av tv-kanaler, sier han og legger til: – Selv velger jeg inn og bytter kanaler og strømmetjenester flere ganger i uken. Det er også enkelte i borettslaget som kun har valgt å ha bredbånd. Da får de en 1000/1000 Mbps bredbåndslinje hvor de kan benytte strømmetjenester og «game» via internett. En av fellesavtalene Viken Fiber tilbyr til borettslag og sameier, består av tre alternativer. På denne måten er det enkelt for hver enkelt beboer å tilpasse fiber og TV etter eget bruk. – I tillegg betaler hver enkelt boenhet en lik sum i måneden. Jeg synes vi får veldig mye igjen for pengene, sier Kristian. Stabilt og trygt Som styreleder har Kristian ansvar for å ivareta interessene til alle som bor i Gartnerløkka borettslag, og passe på at alt fungerer som det skal. – Før vi fikk fiber fra Viken Fiber, var det ofte mange som mistet internettsignalene. Da var det mye jobb med å sette opp signalforsterkere blant annet. Nå merker jeg som styreleder, at det er mindre å gjøre i forbindelse med tv og internett, og alle vil vel ha mindre å gjøre, sier han lattermildt. Ulike behov i borettslaget: –Alle trenger stabilt og bra nett Siden kundeforholdet startet har de ikke hatt problemer med tv eller nett. Tilbakemeldingene fra beboerne er at de opplever at tjenestene er stabile, og dersom noe skulle skje er det trygt å vite at Viken Fiber har et kundesenter som er åpent 24 timer i døgnet. I borettslaget er det folk i alle aldre med ulike behov for tv og internett, og Kristian opplever alle som oppegående og flinke på nett. – Vi har ei på 90 år som bruker FaceTime med barnebarnet i USA. Hun visste ikke om den muligheten før. I tillegg har vi et par gutter i borettslaget som gamer, og da trenger de veldig bra og stabilt nett, sier han. Kristian råder: – Følg med i tiden og på beboernes behov Kristian forteller at hovedårsaken til byttet av nettleverandør, var å få et stabilt nett. I leveransen fra Viken Fiber fulgte det med en trådløs router til alle boligene. Det gjør at signalene blir mer stabile og rekkevidden øker. Om ditt borettslag eller sameie vurderer å bytte leverandør, har Kristian et par gode råd å ta med i vurderingen: – Følg med i tiden og på hva beboerne har behov for. Det er også lurt å ha en leverandør som tilbyr fleksible pakker siden folk bruker bredbåndet forskjellig. Da er det fint å kunne tilpasse sitt bruk til en gunstig pris, avslutter han. Kontaktinformasjon for boligselskap Les mer Ladeløsninger for borettslag Les mer
For ett år siden gikk alle de 30 boenhetene i borettslaget over til ny fibernett-leverandør. – Vi hadde coax nett tidligere, men det var så ustabilt og det falt ofte ut, så det var til slutt beboerne selv som ønsket å gå over til Altibox og fibernett, sier Kristian Raflund, styreleder i Gartnerløkka borettslag. Coax nett er internett levert via kabel og har ofte begrensninger. Kristian har selv bodd i borettslaget siden 2011, og trives godt. Han jobber som salgsrådgiver i Vestfold og Telemark for Viken Fiber og Altibox. – Men jeg holdt meg helt unna denne saken da generalforsamlingen i borettslaget stemte over hvilken fiberleverandør vi skulle ha. Alle de andre stemte, men ikke jeg, forsikrer han. STYRELEDER: Som styreleder passer Kristian Raflund på at alt fungerer som det skal i borettslaget. Kan tilpasse nett og tv etter eget behov Det var Viken Fiber som kom best ut av leverandørene de vurderte, og vant overlegent både på pris, hastighet på bredbånd og valgfriheten. – I tillegg er jeg overrasket over hvor mange som faktisk så verdien i å legge inn fibernett i borettslaget, sier han. Hele borettslaget fikk da en fellesavtale fra Viken Fiber, kalt Altibox Flex Medium. Her har hver enkelte beboer mulighet til å tilpasse pakken etter sitt eget ønske og behov. – Da kan vi velge litt selv. Noen ønsker en bredbåndshastighet på 250/250 Mbps, mens andre beboere har valgt lavere bredbåndshastighet, 100/100 Mbps, men da med flere poeng til valg av tv-kanaler, sier han og legger til: – Selv velger jeg inn og bytter kanaler og strømmetjenester flere ganger i uken. Det er også enkelte i borettslaget som kun har valgt å ha bredbånd. Da får de en 1000/1000 Mbps bredbåndslinje hvor de kan benytte strømmetjenester og «game» via internett. En av fellesavtalene Viken Fiber tilbyr til borettslag og sameier, består av tre alternativer. På denne måten er det enkelt for hver enkelt beboer å tilpasse fiber og TV etter eget bruk. – I tillegg betaler hver enkelt boenhet en lik sum i måneden. Jeg synes vi får veldig mye igjen for pengene, sier Kristian. Stabilt og trygt Som styreleder har Kristian ansvar for å ivareta interessene til alle som bor i Gartnerløkka borettslag, og passe på at alt fungerer som det skal. – Før vi fikk fiber fra Viken Fiber, var det ofte mange som mistet internettsignalene. Da var det mye jobb med å sette opp signalforsterkere blant annet. Nå merker jeg som styreleder, at det er mindre å gjøre i forbindelse med tv og internett, og alle vil vel ha mindre å gjøre, sier han lattermildt. Ulike behov i borettslaget: –Alle trenger stabilt og bra nett Siden kundeforholdet startet har de ikke hatt problemer med tv eller nett. Tilbakemeldingene fra beboerne er at de opplever at tjenestene er stabile, og dersom noe skulle skje er det trygt å vite at Viken Fiber har et kundesenter som er åpent 24 timer i døgnet. I borettslaget er det folk i alle aldre med ulike behov for tv og internett, og Kristian opplever alle som oppegående og flinke på nett. – Vi har ei på 90 år som bruker FaceTime med barnebarnet i USA. Hun visste ikke om den muligheten før. I tillegg har vi et par gutter i borettslaget som gamer, og da trenger de veldig bra og stabilt nett, sier han. Kristian råder: – Følg med i tiden og på beboernes behov Kristian forteller at hovedårsaken til byttet av nettleverandør, var å få et stabilt nett. I leveransen fra Viken Fiber fulgte det med en trådløs router til alle boligene. Det gjør at signalene blir mer stabile og rekkevidden øker. Om ditt borettslag eller sameie vurderer å bytte leverandør, har Kristian et par gode råd å ta med i vurderingen: – Følg med i tiden og på hva beboerne har behov for. Det er også lurt å ha en leverandør som tilbyr fleksible pakker siden folk bruker bredbåndet forskjellig. Da er det fint å kunne tilpasse sitt bruk til en gunstig pris, avslutter han.
– Daniel lykkes der andre feiler – Daniel lykkes der andre feilerDrammen Padel har raskt skapt Norges fremste kompetansemiljø på verdens kanskje raskest voksende idrett. Samarbeidet med Viken Fiber har vært viktig for Drammen Padels suksess. Tekst/Foto: Morten Smedsrud, næringsliv.no –Han er som fugl føniks, sier bedriftsrådgiver i Viken Fiber Stian Jensen om gründer Daniel Picard i Drammen Padel. Grunnen til sammenligningen med fuglen som gjenoppsto fra asken av et brent rede, er at Picard sist sommer blåste liv i lokalene der en av hans argeste konkurrentene hadde mislyktes. – Daniel får det til der andre feiler. Jeg tror det handler mye om relasjonsbygging. Daniel er utrolig god med mennesker, sier Jensen. Vi møter dem i de nye lokalene til Drammen Padel på Tangen, tidligere innehatt av det svenske selskapet PDL. Picard og Jensen viser oss mer enn gjerne hvordan en av verdens raskeste idretter utøves. – Padel er en blanding av tennis og squash. Med to spillere på hvert lag er dette en sosial og morsom aktivitet som gir rask mestringsfølelse, forteller Picard med Jensen i Viken Fiber som ivrig sparringpartner. Innehaveren er europamester Daniel Picard kan også vise til en viss kunnskap om sporter som handler om å få ball over nett med racket. – Jeg har tre norgesmesterskap i tennis, sier Picard på en måte som vitner om en mann som ikke liker å skryte av seg selv. En som derimot gladelig skryter av ham, er Stian Jensen i Viken Fiber. – Daniel er også europamester i padel tennis, forteller Jensen, tydelig stolt av å være en av Drammen Padels viktigste samarbeidspartnere. – Europamesterskapet var for seniorer, da, skyter Picard beskjedent inn, som om det skulle gjøre det noe mindre imponerende. Den gamle tennisspilleren legger ikke skjul på at det er tilfredsstillende å gjøre det bedre enn svenske PDL i lokalene på Tangen ved Drammenselvas utløp. – Det var litt deilig å kunne utkonkurrere svenskene, smiler Picard som aktiv utøver av en sport der nordmenn i årtier har stått i skyggen til giganter som Bjørn Borg og Stefan Edberg. Les også: – I en smartfabrikk er et stabilt nett helt avgjørende Viktig samarbeid Picard er tydelig på at samarbeidet med Viken Fiber har vært viktig for Drammen Padels suksess. – Da vi startet her på Tangen, fantes det ikke noe fiber i veggene. Da kom Viken Fiber straks og satte opp en 5G-løsning på rekordtid, forteller Picard. Driftssikkerhet på nettet er viktige for alle typer bedrifter, små som store. – Man kan tape vanvittig mye penger dersom nettet blir satt ut av spill i noen dager, for eksempel av fiendtlig innstilte aktører, supplerer Stian Jensen i Viken Fiber. Vi får håpe padelmiljøet er så gemyttlig at det ingen aktører blir fristet til skitne triks. Men dersom noe sånt skulle skje, er Viken Fiber klare. – Hvis en konkurrent begynner å sende masse data på nettverket til bedriften, det vi kaller å «floode» nettet, har vi gode sikkerhetsforanstaltninger, forsikrer Jensen. Kjærlighet til sporten Picard etablerte den første filialen av Drammen Padel i 2019 som nyfrelst padel-spiller. – Noen kamerater fra tennismiljøet kom hjem fra Spania og fortalte om dette nye de hadde prøvd. Jeg dro straks til den eneste hallen i Norge på den tid, på Fornebu. Jeg ble helt hekta, forteller Picard. Kjærligheten til padel blir ekstra tydelig når magasinets utsendte antyder at han selv ikke har førstehånds erfaring med den nye folkesporten. – Har du ikke prøvd det? utbryter Picard tydelig sjokkert. – Det går ikke. Du skal få time på flekken, spøker padel-gründeren. Selv om han raskt ble padel-frelst, var det i virkeligheten alt annet enn naturgitt at han skulle bli en av landets største padel-gründere. – Jeg var egentlig en Excel-nerd som satt på et kontor og flyttet rundt på tall i et regneark, smiler Picard. Han tok likevel mot til seg, sluttet i jobben og startet Drammen Padel i 2019. Resten er, som de sier, historie. – Det ble mye større enn jeg så for meg. Det har vært helt eventyrlig. Norges fremste padel-miljø Vi har sett at Picard ikke har noe til overs for selvskryt. Det er lettere å skryte av dem rundt seg. – Vi har landets beste trenere og kan tilby et fantastisk miljø, samt kurs og aktiviteter for alle, der han viser oss rundt i den nye hallen. Padel-banen er 10 meter bred og 20 meter lang, har fire glassvegger og et nett i midten. Racketen ligner en avansert strandracket, og ballen er omtrent som en tennisball. – Alle klarer å spille, uansett ballferdighet, styrke og kondisjon. Sporten spilles to mot to, som gjør det til en sosial sport for mennesker i alle aldre. Vi satser på å gjøre sporten kjent også blant barn og ungdom. Slikt blir det bærekraftig også på sikt. Det er lærdom å trekke fra tidligere ballsporter som er innført i landet. – Vi må unngå skjebnen til squash, der det bare er gamle gubber som spiller, smiler Picard. Gründeren ønsker å gjøre padel til en familiesport, men erkjenner at det kan være kostbart å ta med hele familien på idrettsarenaen. – Vi har derfor 25 prosent familierabatt i helgene. Også i næringslivet er padel-tennis i vekst. – Vi samarbeider tett med Courtside Conference – et nyoppusset og moderne konferansesenter som ligger i samme bygg som oss på Tangen. Hva er vel bedre enn å krydre konferansen sin med litt padel? spør Picard. Driftssikkerhet er første prioritet Det kommer tydelig fram at dette er en reise Viken Fiber er stolte over å være med å legge til rette for padel-suksessen i Drammen. – Det er lett å ta internett for gitt. Men du merker det fort hvis det ikke fungerer. Da får du ikke åpna døra, skrudd på lyset eller får tilgang til bookingsystemet. Med internett fra Altibox Bedrift kan Drammen Padel og andre kunder av Viken Fiber enkelt oppgradere hastigheten etter behov. Bedriften betaler en fast, månedlig pris, uavhengig av bruken. – Vi satte opp Altibox Bedrift her i hallen etter at det provisoriske 5G-nettet hadde gjort sitt. Det innebærer at bedriften får en dedikert fiberforbindelse til nettet, og har alltid tilgang til overlegen kapasitet, forteller Jensen i Viken Fiber. Sjekk om din bedrift kan få Altibox! Suveren fiberhastighet og landets mest tilfredse kunder. Gjør arbeidsdagen bedre med skikkelig nett. Sjekk her – I en smartfabrikk er et stabilt nett helt avgjørende For HTS Dynamics har erfaringen med automasjon og digitalisering vært vellykket. Men digitaliseringen har også gjort produksjonen mer avhengig av kritisk infrastruktur. Derfor valgte HTS Dynamics Altibox Bedrift fra Viken Fiber. Les mer Her er stabilt nett og bredbånd livsviktig Mental Helse Hjelpetelefon er kritisk avhengig av stabilt nett og bredbånd. Dette leverer Viken Fiber, en pålitelig og uunnværlig støttespiller for svartjenestene. Les mer – Strømmen forsvant og veier gikk under, men fibernettet sto imot. Heldigvis. Internett er kritisk infrastruktur som skal fungere, og da uværet «Hans» regjerte forsvant både strøm og bilveier, men Viken Fiber sitt nett holdt stand. Les mer
Tekst/Foto: Morten Smedsrud, næringsliv.no –Han er som fugl føniks, sier bedriftsrådgiver i Viken Fiber Stian Jensen om gründer Daniel Picard i Drammen Padel. Grunnen til sammenligningen med fuglen som gjenoppsto fra asken av et brent rede, er at Picard sist sommer blåste liv i lokalene der en av hans argeste konkurrentene hadde mislyktes. – Daniel får det til der andre feiler. Jeg tror det handler mye om relasjonsbygging. Daniel er utrolig god med mennesker, sier Jensen. Vi møter dem i de nye lokalene til Drammen Padel på Tangen, tidligere innehatt av det svenske selskapet PDL. Picard og Jensen viser oss mer enn gjerne hvordan en av verdens raskeste idretter utøves. – Padel er en blanding av tennis og squash. Med to spillere på hvert lag er dette en sosial og morsom aktivitet som gir rask mestringsfølelse, forteller Picard med Jensen i Viken Fiber som ivrig sparringpartner. Innehaveren er europamester Daniel Picard kan også vise til en viss kunnskap om sporter som handler om å få ball over nett med racket. – Jeg har tre norgesmesterskap i tennis, sier Picard på en måte som vitner om en mann som ikke liker å skryte av seg selv. En som derimot gladelig skryter av ham, er Stian Jensen i Viken Fiber. – Daniel er også europamester i padel tennis, forteller Jensen, tydelig stolt av å være en av Drammen Padels viktigste samarbeidspartnere. – Europamesterskapet var for seniorer, da, skyter Picard beskjedent inn, som om det skulle gjøre det noe mindre imponerende. Den gamle tennisspilleren legger ikke skjul på at det er tilfredsstillende å gjøre det bedre enn svenske PDL i lokalene på Tangen ved Drammenselvas utløp. – Det var litt deilig å kunne utkonkurrere svenskene, smiler Picard som aktiv utøver av en sport der nordmenn i årtier har stått i skyggen til giganter som Bjørn Borg og Stefan Edberg. Les også: – I en smartfabrikk er et stabilt nett helt avgjørende Viktig samarbeid Picard er tydelig på at samarbeidet med Viken Fiber har vært viktig for Drammen Padels suksess. – Da vi startet her på Tangen, fantes det ikke noe fiber i veggene. Da kom Viken Fiber straks og satte opp en 5G-løsning på rekordtid, forteller Picard. Driftssikkerhet på nettet er viktige for alle typer bedrifter, små som store. – Man kan tape vanvittig mye penger dersom nettet blir satt ut av spill i noen dager, for eksempel av fiendtlig innstilte aktører, supplerer Stian Jensen i Viken Fiber. Vi får håpe padelmiljøet er så gemyttlig at det ingen aktører blir fristet til skitne triks. Men dersom noe sånt skulle skje, er Viken Fiber klare. – Hvis en konkurrent begynner å sende masse data på nettverket til bedriften, det vi kaller å «floode» nettet, har vi gode sikkerhetsforanstaltninger, forsikrer Jensen. Kjærlighet til sporten Picard etablerte den første filialen av Drammen Padel i 2019 som nyfrelst padel-spiller. – Noen kamerater fra tennismiljøet kom hjem fra Spania og fortalte om dette nye de hadde prøvd. Jeg dro straks til den eneste hallen i Norge på den tid, på Fornebu. Jeg ble helt hekta, forteller Picard. Kjærligheten til padel blir ekstra tydelig når magasinets utsendte antyder at han selv ikke har førstehånds erfaring med den nye folkesporten. – Har du ikke prøvd det? utbryter Picard tydelig sjokkert. – Det går ikke. Du skal få time på flekken, spøker padel-gründeren. Selv om han raskt ble padel-frelst, var det i virkeligheten alt annet enn naturgitt at han skulle bli en av landets største padel-gründere. – Jeg var egentlig en Excel-nerd som satt på et kontor og flyttet rundt på tall i et regneark, smiler Picard. Han tok likevel mot til seg, sluttet i jobben og startet Drammen Padel i 2019. Resten er, som de sier, historie. – Det ble mye større enn jeg så for meg. Det har vært helt eventyrlig. Norges fremste padel-miljø Vi har sett at Picard ikke har noe til overs for selvskryt. Det er lettere å skryte av dem rundt seg. – Vi har landets beste trenere og kan tilby et fantastisk miljø, samt kurs og aktiviteter for alle, der han viser oss rundt i den nye hallen. Padel-banen er 10 meter bred og 20 meter lang, har fire glassvegger og et nett i midten. Racketen ligner en avansert strandracket, og ballen er omtrent som en tennisball. – Alle klarer å spille, uansett ballferdighet, styrke og kondisjon. Sporten spilles to mot to, som gjør det til en sosial sport for mennesker i alle aldre. Vi satser på å gjøre sporten kjent også blant barn og ungdom. Slikt blir det bærekraftig også på sikt. Det er lærdom å trekke fra tidligere ballsporter som er innført i landet. – Vi må unngå skjebnen til squash, der det bare er gamle gubber som spiller, smiler Picard. Gründeren ønsker å gjøre padel til en familiesport, men erkjenner at det kan være kostbart å ta med hele familien på idrettsarenaen. – Vi har derfor 25 prosent familierabatt i helgene. Også i næringslivet er padel-tennis i vekst. – Vi samarbeider tett med Courtside Conference – et nyoppusset og moderne konferansesenter som ligger i samme bygg som oss på Tangen. Hva er vel bedre enn å krydre konferansen sin med litt padel? spør Picard. Driftssikkerhet er første prioritet Det kommer tydelig fram at dette er en reise Viken Fiber er stolte over å være med å legge til rette for padel-suksessen i Drammen. – Det er lett å ta internett for gitt. Men du merker det fort hvis det ikke fungerer. Da får du ikke åpna døra, skrudd på lyset eller får tilgang til bookingsystemet. Med internett fra Altibox Bedrift kan Drammen Padel og andre kunder av Viken Fiber enkelt oppgradere hastigheten etter behov. Bedriften betaler en fast, månedlig pris, uavhengig av bruken. – Vi satte opp Altibox Bedrift her i hallen etter at det provisoriske 5G-nettet hadde gjort sitt. Det innebærer at bedriften får en dedikert fiberforbindelse til nettet, og har alltid tilgang til overlegen kapasitet, forteller Jensen i Viken Fiber.
– Strømmen forsvant og veier gikk under, men fibernettet sto imot. Heldigvis. – Strømmen forsvant og veier gikk under, men fibernettet sto imot. Heldigvis.Viken Fiber vet at nettet alltid må fungere. Kunstig intelligens skyller inn over oss med nye uante muligheter, og nye utfordringer. Skolehverdagen består av flere digitale tjenester, blant annet fjernundervisning, mens løsninger for hjemmekontor som sømløse video- og møteordninger blir mer vanlige. I FORKANT: Terje Sønju sørger for at nettet er pålitelig og håndterer nordmenns digitale vaner. Norske sykehus benytter elektroniske helsejournaler som ligger i skyene, pasientdata som er livsviktig for riktig behandling. Kommunale systemer, barnevern, psykisk helse og nærmest hele omsorgssektoren trenger nett for å puste. Nordmenn handler for mer enn hundre milliarder på nett i løpet av året, og landet har nærmest blitt kontantfritt. Instagram er det nye ukebladet, og flere millioner norske Snap-brukere åpner i snitt appen 40 ganger i løpet av en dag. Underholdningen blir mer digital, med en absurd utvikling i bildekvalitet for strømmetjenester og spill, og musikktjenester kommer med romtilpasset lyd som gir deg følelsen av å stå midt i orkesteret som lytter. Nettet er underholdning, nettet er sosialt, men også samfunnskritisk infrastruktur. Kunder hos Viken Fiber har en personlig optisk fiberlinje som går fra bolig til en lokal node. Noden kan være et kjellerrom eller enkeltstående hytte. Terje er på plass i noden for å oppgradere utstyret, slik at nettet er stabilt og takler alt som kommer. Oppgradering for digitale liv På samme måte som livet utvikles i tråd med teknologien, kreves også en utvikling av fibernettet. – Når du som kunde mottar en melding om at vi skal jobbe på nettet ditt, så er det egentlig gode nyheter. Det betyr at vi oppgraderer komponentene for å opprettholde en stabil linje som håndterer alt som kommer, sier Terje Sønju, tekniker for Viken Fiber. Viken Fiber bygger og drifter fibernett og leverer bredbåndstjenester til husholdninger og bedriftskunder over store deler av Østlandet. Selskapet har bygget fibernett siden 2004. I løpet av disse årene har vi tilegnet oss en unik fagkompetanse og kvalitetsbevissthet som hver dag brukes for å bygge et robust fibernett som dekker behovet for kapasitet og hastighet for våre kunder, nå og i fremtiden. – Utviklingen går fort. Vi liker å sitte i førersetet og har rundt tyve års tradisjon for å være landets fremste pådriver for et nett som takler alt det spennende som utvikles, sier Terje. Fibernettverk er generelt sett robuste og har en lang levetid, men det er visse komponenter som kan bli oppdatert eller byttet ut over tid for å forbedre ytelsen og møte stadig økende krav til båndbredde og teknologiske fremskritt. Mens Terje er ute i felt og oppgraderer optisk teknologi fra en lokal node… .. overvåker Per Morten utviklingen fra Viken Fibers kontrollsenter sentralt i Drammen. Står imot ekstremvær Viken Fiber bygger bevisst et nett som «aldri står på kun ett bein». – Vi sørger for at nodene blir forsynt, så langt det lar seg gjøre, fra mer enn én side. Det vil si at dersom kabelen inn til noden blir gravd av, vil det finnes en annen kabel, fra en annen retning, som gjør at nettet ikke forsvinner, forklarer Per Morten Berg, teknisk driftskonsulent I Viken Fiber. Internett er kritisk infrastruktur som skal fungere, og da uværet «Hans» regjerte forsvant både strøm og bilveier, men Viken Fiber sitt nett holdt stand. – Det har vært mange kloke hoder som har bidratt med å bygge dette nettet. At nettet vårt sto imot «Hans» sier mye om driftssikkerhet, oppetid og beredskap, sier Per Morten. Driftskonsulenten forklarer at mye av nøkkelen til et så stabilt nett ligger i proaktivt vedlikehold og bytting av utsyr før det blir for gammel. – Nettet vårt har en oppetid på 99,991 prosent hittil i år, noe vi er veldig fornøyd med, sier Per Morten med et smil. Dagens digitale vaner – For fiberkunder brukes ord som hastighet og kapasitet for å beskrive kvaliteten på nettet, men hva er egentlig forskjellen? – Vi kan bruke en vannslange som eksempel. Hastigheten er hvor fort vannet fyker gjennom slangen, mens kapasitet handler om hvor mye vann det er plass til i slangen, forklarer Per Morten. Mens hastighet fokuserer på hvor raskt data kan overføres, refererer kapasitet til mengden data som kan håndteres samtidig. Ideelt sett bør en høyhastighetsforbindelse også ha tilstrekkelig kapasitet for å støtte de ulike behovene til moderne digitale tjenester. Holder folket orientert Når nettet oppgraderes mottar kunder av Viken Fiber en generell sms med varsel om planlagt arbeid minimum 7 dager i forkant. – Privatkunder er maks nede i én time. Vi varsler én time nedetid, men som regel er nettet kun utilgjengelig rundt et kvarter, forklarer driftskonsulenten. – Når det gjelder varsling av bedriftskunder, så er maks nedetid 10 minutter. Det skjer før bedriften åpner på morgenen. Vi sjekker alltid at ting er i orden før de kommer på jobb. For bedrifter som er døgnåpne, prøver vi også å tilpasse oss slik at konsekvensen blir minst mulig for bedriften, sier Per Morten. De som blir varslet får også en påminnelse dagen før. – Vi vet hvor viktig nettet er for folk så det føles veldig greit å kunne holde de løpende oppdatert når vi oppgraderer, avslutter Per Morten. Sjekk om du kan få lynraskt fiberbredbånd Vi leverer morgendagens infrastruktur – fiber som gir deg suveren hastighet og full frihet for hele familien til å strømme tv, surfe, spille og laste ned. Sjekk nå
I FORKANT: Terje Sønju sørger for at nettet er pålitelig og håndterer nordmenns digitale vaner. Norske sykehus benytter elektroniske helsejournaler som ligger i skyene, pasientdata som er livsviktig for riktig behandling. Kommunale systemer, barnevern, psykisk helse og nærmest hele omsorgssektoren trenger nett for å puste. Nordmenn handler for mer enn hundre milliarder på nett i løpet av året, og landet har nærmest blitt kontantfritt. Instagram er det nye ukebladet, og flere millioner norske Snap-brukere åpner i snitt appen 40 ganger i løpet av en dag. Underholdningen blir mer digital, med en absurd utvikling i bildekvalitet for strømmetjenester og spill, og musikktjenester kommer med romtilpasset lyd som gir deg følelsen av å stå midt i orkesteret som lytter. Nettet er underholdning, nettet er sosialt, men også samfunnskritisk infrastruktur. Kunder hos Viken Fiber har en personlig optisk fiberlinje som går fra bolig til en lokal node. Noden kan være et kjellerrom eller enkeltstående hytte. Terje er på plass i noden for å oppgradere utstyret, slik at nettet er stabilt og takler alt som kommer. Oppgradering for digitale liv På samme måte som livet utvikles i tråd med teknologien, kreves også en utvikling av fibernettet. – Når du som kunde mottar en melding om at vi skal jobbe på nettet ditt, så er det egentlig gode nyheter. Det betyr at vi oppgraderer komponentene for å opprettholde en stabil linje som håndterer alt som kommer, sier Terje Sønju, tekniker for Viken Fiber. Viken Fiber bygger og drifter fibernett og leverer bredbåndstjenester til husholdninger og bedriftskunder over store deler av Østlandet. Selskapet har bygget fibernett siden 2004. I løpet av disse årene har vi tilegnet oss en unik fagkompetanse og kvalitetsbevissthet som hver dag brukes for å bygge et robust fibernett som dekker behovet for kapasitet og hastighet for våre kunder, nå og i fremtiden. – Utviklingen går fort. Vi liker å sitte i førersetet og har rundt tyve års tradisjon for å være landets fremste pådriver for et nett som takler alt det spennende som utvikles, sier Terje. Fibernettverk er generelt sett robuste og har en lang levetid, men det er visse komponenter som kan bli oppdatert eller byttet ut over tid for å forbedre ytelsen og møte stadig økende krav til båndbredde og teknologiske fremskritt. Mens Terje er ute i felt og oppgraderer optisk teknologi fra en lokal node… .. overvåker Per Morten utviklingen fra Viken Fibers kontrollsenter sentralt i Drammen. Står imot ekstremvær Viken Fiber bygger bevisst et nett som «aldri står på kun ett bein». – Vi sørger for at nodene blir forsynt, så langt det lar seg gjøre, fra mer enn én side. Det vil si at dersom kabelen inn til noden blir gravd av, vil det finnes en annen kabel, fra en annen retning, som gjør at nettet ikke forsvinner, forklarer Per Morten Berg, teknisk driftskonsulent I Viken Fiber. Internett er kritisk infrastruktur som skal fungere, og da uværet «Hans» regjerte forsvant både strøm og bilveier, men Viken Fiber sitt nett holdt stand. – Det har vært mange kloke hoder som har bidratt med å bygge dette nettet. At nettet vårt sto imot «Hans» sier mye om driftssikkerhet, oppetid og beredskap, sier Per Morten. Driftskonsulenten forklarer at mye av nøkkelen til et så stabilt nett ligger i proaktivt vedlikehold og bytting av utsyr før det blir for gammel. – Nettet vårt har en oppetid på 99,991 prosent hittil i år, noe vi er veldig fornøyd med, sier Per Morten med et smil. Dagens digitale vaner – For fiberkunder brukes ord som hastighet og kapasitet for å beskrive kvaliteten på nettet, men hva er egentlig forskjellen? – Vi kan bruke en vannslange som eksempel. Hastigheten er hvor fort vannet fyker gjennom slangen, mens kapasitet handler om hvor mye vann det er plass til i slangen, forklarer Per Morten. Mens hastighet fokuserer på hvor raskt data kan overføres, refererer kapasitet til mengden data som kan håndteres samtidig. Ideelt sett bør en høyhastighetsforbindelse også ha tilstrekkelig kapasitet for å støtte de ulike behovene til moderne digitale tjenester. Holder folket orientert Når nettet oppgraderes mottar kunder av Viken Fiber en generell sms med varsel om planlagt arbeid minimum 7 dager i forkant. – Privatkunder er maks nede i én time. Vi varsler én time nedetid, men som regel er nettet kun utilgjengelig rundt et kvarter, forklarer driftskonsulenten. – Når det gjelder varsling av bedriftskunder, så er maks nedetid 10 minutter. Det skjer før bedriften åpner på morgenen. Vi sjekker alltid at ting er i orden før de kommer på jobb. For bedrifter som er døgnåpne, prøver vi også å tilpasse oss slik at konsekvensen blir minst mulig for bedriften, sier Per Morten. De som blir varslet får også en påminnelse dagen før. – Vi vet hvor viktig nettet er for folk så det føles veldig greit å kunne holde de løpende oppdatert når vi oppgraderer, avslutter Per Morten.
– I en smartfabrikk er et stabilt nett helt avgjørende – I en smartfabrikk er et stabilt nett helt avgjørende Digitalisering har nesten over natten gjort det lønnsomt å drive industrivirksomhet i Norge. – En smartfabrikk har gitt oss enorme fordeler, sier administrerende direktør i HTS Dynamics. LEVERER UNDER VANN: Dag Thomas Ågren, CNC-operatør i HTS Dynamics maskinerer deler til undervannsinstallasjoner. HTS Dynamics er et familieeid industriselskap i Drammen, og en verdensledende leverandør av undervannsteknologi. Fabrikken har 85 ansatte og produserer kritiske mekaniske komponenter som ender opp i installasjoner på havbunnen, enten innenfor olje og gass, sjøkabel eller annen subsea-infrastruktur. – Men en smartfabrikk er også helt avhengig av pålitelig nett. Stopper produksjon opp, så stopper det meste i en industrivirksomhet, sier Anders Dahlgren, administrerende direktør i HTS Dynamics. – Siden 1981 har vi levert over 750.000 ventiler til subseainstallasjoner over hele kloden, uten én eneste feil eller lekkasje! forteller Dahlgren. – Resultatet er at vi kan produsere mye mer med like mange ansatte til stede, og at de ansatte får jobbe mer med kreative og verdiskapende oppgaver. Dette er vinn-vinn, der vi både reduserer arbeidsbelastning hos operatørene og får løst nye viktige oppgaver, samtidig som vi får redusert kostnadene våre, utdyper Dahlgren. Bjørn Jepsen, sveiser i HTS Dynamics inspiserer en sveiset komponent til en havbunnsinstallasjon. REDUSERT ARBEIDSBELASTNING: I dag jobber to tredjedeler av de ansatte i HTS Dynamics i produksjonsrettede stillinger. Cecilie Nøstdal er sveiser. Stabilt nett er alfa omega For HTS Dynamics har erfaringen med automasjon og digitalisering vært vellykket. Men digitaliseringen har også gjort produksjonen mer avhengig av kritisk infrastruktur. Derfor valgte HTS Dynamics Altibox Bedrift fra Viken Fiber. – En smartfabrikk gir oss enorme fordeler ved at vi kan sikre ubemannet produksjon og overvåke driften i sanntid. For at dette skal fungere må alt utstyr snakke sammen, noe som krever et godt og stabilt nett, forklarer Dahlgren. AUTOMATISERT PRODUKSJON: Industriroboter sikrer en høy grad av ubemannet produksjon i HTS Dynamics. – I tillegg jobber vi mye skybasert i selskapet, noe som selvfølgelig er avhengig av et pålitelig nett. Fiberlinje med rask og sikker nettilgang får de fra sin lokale Viken Fiber-forhandler Askland Service og Salg. Mens Viken Fiber står for utbyggingen av selve fibernettet, leverer de som forhandler produkter, tekniske løsninger og tjenester fra Altibox Bedrift. Les også: Her er stabilt nett og bredbånd livsviktig Lokal forankring er viktig Altibox Bedrift har et partnerskap av lokale leverandører som strekker seg over hele landet. – Vi er lokale, lette å få tak i, – og vi kommer til deg, sier daglig leder i Askland Service og Salg, Bjørn Wessel, og legger ekstra trykk på service. Familiebedriften leverer alt av kontormaskiner: kopimaskiner, printere, scannere, infoskjermer, IT – og PC servere. Samt bredbånd fra Viken Fiber til små og mellomstore bedrifter i hele Drammensområdet. – Hvis det lugger, er vi på plass hos kunden på et kvarter. Eller vi kan umiddelbart bistå kunden med fjernsupport fra våre IT- spesialister, legger selger Frode Sellevold Ringen til. LOKAL LEVERANDØR: Askland Service og Salg er en familiebedrift som spesialiserer seg på kontorutstyr som mulitfunksjonsmaskiner. Bredbånd er også en del av Asklands portefølje. Bedriften har levert fiber fra Altibox til HTS siden 2016. Fra venstre: Frode Sellevold Ringen og daglig leder Bjørn Wessel. – Og en av grunnene til at vi bruker lokale leverandører, er fordi vi vet at de har en helt annen tilknytning til kunden – de er mye tettere på, sier Erlend Fosså. Han er forhandleransvarlig i Viken Fiber. – Altibox-partnerskapet er basert på at vi skal være lokalt forankret. Vi skal kjenne markedet vi er i. – Et samfunnsansvar vi tar på alvor Et samarbeid med lokalt er også viktig for Askland Service og Salg. Bjørn Wessel mener styrken til Viken Fiber er at nettet er overlegent stabilt og har en høy oppetid. – Som samfunnskritisk infrastruktur er bredbånd i dag på lik linje som strøm, understreker Fosså. – Har du ikke nett så får du ikke jobbet. Alle bransjer i dag er avhengig av å komme på nett, og derfor er det ekstremt viktig at vi har kontroll på det vi bygger ut og har drift og support 24-7. Vårt mål er en oppetid på 99,99 på nettet vårt. Erlend Fosså i Viken Fiber Bedrift er opptatt av å tilby kunden et stabilt nett og at samfunnskritisk infrastruktur blir ivaretatt. Viken Fiber er også opptatt av å møte økende utfordringer knyttet til cybersikkerhet. – Vi har observert økte forsøk på ulike angrep via bredbånd og internett, og derfor legger vi stor vekt på å opprettholde en høy grad av sikkerhet, sier Fosså. Selv om fibernettet er vanskelig å hacke, samarbeider Viken Fiber aktivt med pålitelige partnere innen cybersikkerhet for å sikre kundene sine. Dette inkluderer implementering av toppmoderne sikkerhetspakker, overvåkning av trafikk for å oppdage og stoppe angrep, samt å etterleve myndighetskrav. – Det er et ærbødig ansvar, og vi gjør derfor vårt ytterste for å være på jobb hele tiden. Det er en del av kulturen i Viken Fiber Altibox at vi skal være din lokale leverandør som skal løse ting litt raskere enn våre konkurrenter gjør, utdyper Fosså. – Oppetiden er av ytterste viktighet for oss, og vi arbeider proaktivt for å sikre at nettet vårt forblir robust og trygt, avslutter han. Sjekk om din bedrift kan få Altibox! Suveren fiberhastighet og landets mest tilfredse kunder. Gjør arbeidsdagen bedre med skikkelig nett. Sjekk her Her er stabilt nett og bredbånd livsviktig Mental Helse Hjelpetelefon er kritisk avhengig av stabilt nett og bredbånd. Dette leverer Viken Fiber, en pålitelig og uunnværlig støttespiller for svartjenestene. Les mer Lot serverne bli igjen i fortiden – Nå legger vi alt i skya, smiler IT- og digitaliseringsansvarlig Erik Bjerkseth-Westbye i Vow ASA. IT-løsningene er det Advania som står for, med Viken Fibers lynraske internettoppkobling som grunnlag. Les mer Skaper Telemarks nye knutepunkt På nær en million kvadratmeter fylles nye Grenlandsporten. Snart overtar området som det nye bindeleddet på E18 mellom Østlandet og Sørlandet. Viken Fiber fått en stor rolle i parken som foretrukken leverandør av alle tjenester på fiber til Grenlandsporten. Les mer
LEVERER UNDER VANN: Dag Thomas Ågren, CNC-operatør i HTS Dynamics maskinerer deler til undervannsinstallasjoner. HTS Dynamics er et familieeid industriselskap i Drammen, og en verdensledende leverandør av undervannsteknologi. Fabrikken har 85 ansatte og produserer kritiske mekaniske komponenter som ender opp i installasjoner på havbunnen, enten innenfor olje og gass, sjøkabel eller annen subsea-infrastruktur. – Men en smartfabrikk er også helt avhengig av pålitelig nett. Stopper produksjon opp, så stopper det meste i en industrivirksomhet, sier Anders Dahlgren, administrerende direktør i HTS Dynamics. – Siden 1981 har vi levert over 750.000 ventiler til subseainstallasjoner over hele kloden, uten én eneste feil eller lekkasje! forteller Dahlgren. – Resultatet er at vi kan produsere mye mer med like mange ansatte til stede, og at de ansatte får jobbe mer med kreative og verdiskapende oppgaver. Dette er vinn-vinn, der vi både reduserer arbeidsbelastning hos operatørene og får løst nye viktige oppgaver, samtidig som vi får redusert kostnadene våre, utdyper Dahlgren. Bjørn Jepsen, sveiser i HTS Dynamics inspiserer en sveiset komponent til en havbunnsinstallasjon. REDUSERT ARBEIDSBELASTNING: I dag jobber to tredjedeler av de ansatte i HTS Dynamics i produksjonsrettede stillinger. Cecilie Nøstdal er sveiser. Stabilt nett er alfa omega For HTS Dynamics har erfaringen med automasjon og digitalisering vært vellykket. Men digitaliseringen har også gjort produksjonen mer avhengig av kritisk infrastruktur. Derfor valgte HTS Dynamics Altibox Bedrift fra Viken Fiber. – En smartfabrikk gir oss enorme fordeler ved at vi kan sikre ubemannet produksjon og overvåke driften i sanntid. For at dette skal fungere må alt utstyr snakke sammen, noe som krever et godt og stabilt nett, forklarer Dahlgren. AUTOMATISERT PRODUKSJON: Industriroboter sikrer en høy grad av ubemannet produksjon i HTS Dynamics. – I tillegg jobber vi mye skybasert i selskapet, noe som selvfølgelig er avhengig av et pålitelig nett. Fiberlinje med rask og sikker nettilgang får de fra sin lokale Viken Fiber-forhandler Askland Service og Salg. Mens Viken Fiber står for utbyggingen av selve fibernettet, leverer de som forhandler produkter, tekniske løsninger og tjenester fra Altibox Bedrift. Les også: Her er stabilt nett og bredbånd livsviktig Lokal forankring er viktig Altibox Bedrift har et partnerskap av lokale leverandører som strekker seg over hele landet. – Vi er lokale, lette å få tak i, – og vi kommer til deg, sier daglig leder i Askland Service og Salg, Bjørn Wessel, og legger ekstra trykk på service. Familiebedriften leverer alt av kontormaskiner: kopimaskiner, printere, scannere, infoskjermer, IT – og PC servere. Samt bredbånd fra Viken Fiber til små og mellomstore bedrifter i hele Drammensområdet. – Hvis det lugger, er vi på plass hos kunden på et kvarter. Eller vi kan umiddelbart bistå kunden med fjernsupport fra våre IT- spesialister, legger selger Frode Sellevold Ringen til. LOKAL LEVERANDØR: Askland Service og Salg er en familiebedrift som spesialiserer seg på kontorutstyr som mulitfunksjonsmaskiner. Bredbånd er også en del av Asklands portefølje. Bedriften har levert fiber fra Altibox til HTS siden 2016. Fra venstre: Frode Sellevold Ringen og daglig leder Bjørn Wessel. – Og en av grunnene til at vi bruker lokale leverandører, er fordi vi vet at de har en helt annen tilknytning til kunden – de er mye tettere på, sier Erlend Fosså. Han er forhandleransvarlig i Viken Fiber. – Altibox-partnerskapet er basert på at vi skal være lokalt forankret. Vi skal kjenne markedet vi er i. – Et samfunnsansvar vi tar på alvor Et samarbeid med lokalt er også viktig for Askland Service og Salg. Bjørn Wessel mener styrken til Viken Fiber er at nettet er overlegent stabilt og har en høy oppetid. – Som samfunnskritisk infrastruktur er bredbånd i dag på lik linje som strøm, understreker Fosså. – Har du ikke nett så får du ikke jobbet. Alle bransjer i dag er avhengig av å komme på nett, og derfor er det ekstremt viktig at vi har kontroll på det vi bygger ut og har drift og support 24-7. Vårt mål er en oppetid på 99,99 på nettet vårt. Erlend Fosså i Viken Fiber Bedrift er opptatt av å tilby kunden et stabilt nett og at samfunnskritisk infrastruktur blir ivaretatt. Viken Fiber er også opptatt av å møte økende utfordringer knyttet til cybersikkerhet. – Vi har observert økte forsøk på ulike angrep via bredbånd og internett, og derfor legger vi stor vekt på å opprettholde en høy grad av sikkerhet, sier Fosså. Selv om fibernettet er vanskelig å hacke, samarbeider Viken Fiber aktivt med pålitelige partnere innen cybersikkerhet for å sikre kundene sine. Dette inkluderer implementering av toppmoderne sikkerhetspakker, overvåkning av trafikk for å oppdage og stoppe angrep, samt å etterleve myndighetskrav. – Det er et ærbødig ansvar, og vi gjør derfor vårt ytterste for å være på jobb hele tiden. Det er en del av kulturen i Viken Fiber Altibox at vi skal være din lokale leverandør som skal løse ting litt raskere enn våre konkurrenter gjør, utdyper Fosså. – Oppetiden er av ytterste viktighet for oss, og vi arbeider proaktivt for å sikre at nettet vårt forblir robust og trygt, avslutter han.
Her er stabilt nett og bredbånd livsviktig Her er stabilt nett og bredbånd livsviktigMental Helse Hjelpetelefon er kritisk avhengig av stabilt nett og bredbånd. Dette leverer Viken Fiber, en pålitelig og uunnværlig støttespiller for svartjenestene. Viken Fiber sørger for at Mental Helse Hjelpetelefon har stabilt nett og bredbånd 24 timer i døgnet, 365 dager i året. – Konsekvensene kan være store om vi har tekniske problemer midt under en samtale. At Viken Fiber leverer gode og stabile tekniske løsninger er helt kritisk for oss, forteller Håvard Tønnesen. Håvard er IKT driftsansavrlig for hele Mental Helse-organisasjonen, og har i 15 år sørget for at svartjenestene har de beste IKT løsningene. – Vi har benyttet fibernett fra Altibox siden 2012, noe som har fungert veldig bra for oss. Stabilitet og god kundeservice er primærgrunnen til at vi fortsetter å velge dem, forteller Håvard. – Vi har aldri opplevde langvarige tekniske problemer, om en ser bort i fra at en gravemaskinfører kuttet fiberkabel en gang, ler han. – Da var Viken Fiber raskt på ballen, og innen noen timer var feilen fikset, legger han til. ALLTID ET GODT SAMARBEID MED VIKEN FIBER: IKT driftansvarlig ved Mental Helse, Håvard Tønnesen, roser tjenestene til Viken Fiber. Over 170 000 telefoner i året Mental Helse Hjelpetelefon sine svartjenester er gratis og døgnåpne. Her jobber det 70 ansatte som svarer på både telefon, chat og skrivetjenester fra folk i hele landet. – Her er du anonym og de du snakker med har taushetsplikt, forteller IKT ansvarlig. – Bare i år har vi mottatt over 170 000 henvendelser samlet på våre telefontjenester, og tett opp i 140 000 chatter. I og med at svartjenestene jobber 24/7, 365 dager i året, med til tider ganske alvorlige personlige kriser, kan konsekvensene bli store om de får tekniske problemer. – Jeg vil si at det er livnødvendig. Snakker vi eksempelvis med en person som har selvmordstanker er det kritisk at vi holder linjen. – Vi har reddet mange liv her, legger han til. – Så for oss og de som tar kontakt, er det kritisk med de gode og stabile tekniske løsningene Viken Fiber leverer. Les også: Lot serverne bli igjen i fortiden Ekstra trykk i julen Det er ingen hemmelighet at det er en del som sliter i julen. Det kan være en utfordrende tid, hvor det å kunne ha noen å prate med i de tyngste stundene kan ha stor verdi for veldig mange. – Utenforskap og ensomhet er ofte temaer som melder seg i høytider, da er våre veiledere gull verdt for de som trenger en samtalepartner som ikke dømmer, men støtter og gir gode råd. Vi bemanner alle våre tjenester så godt som vi har mulighet til i julen, forteller Aslaug Timland Dale. Hun er leder for svartjenesten i Mental Helse Hjelpetelefon og forteller oss at de hver dag hjelper folk i alle ulike livssituasjoner. – Vi snakker med ensomme, folk med relasjonsproblemer, økonomiproblemer, ulike mentale lidelser. Uansett hva det gjelder så er vi her. – Jeg pleier å si at vårt viktigste verktøy i denne jobben er to ører og en munn. – Her jobber det mennesker med alle type bakgrunner. Vi skal speile hele samfunnet. Det viktigste kravet vi setter til våre ansatte er at de skal være medmennesker som lytter, forteller Aslaug. En av de ansatte har jobbet som ekstravakt i svartjenesten i snart tre år og forteller at det er en utrolig meningsfull jobb. – At man har mulighet til å hjelpe et annet menneske og utgjøre en forskjell er utrolig givende, forteller hun. Lynrask på både nett og service Viken Fiber leverer internett og TV-tjenester til bedrifter og privatpersoner over hele Norge. Et raskt og stabilt internett blir stadig viktigere i både husholdninger og bedrifter. Alt fra surfing, gaming, radio, TV og chat går gjerne over nettet. – En stabil og pålitelig teknisk infrastruktur utgjør selve ryggraden i enhver hjelpetelefon. Det er kritisk å kunne tilby en uavbrutt kommunikasjonskanal for de som trenger hjelp, og dette avhenger direkte av pålitelige tekniske løsninger, noe Viken Fiber leverer til oss, forteller Håvard. – Jeg vil benytte anledningen til å takke Viken Fiber for støtten Mental Helse sine svartjenester har fått. Vi setter utrolig stor pris på at dere hjelper oss med å hjelpe andre. – Mental Helse er helt avhengig av økonomisk støtte fra privatpersoner og bedrifter for å holde alle tjenestene bemannet 24 timer i døgnet, 365 dager i året, avslutter IKT driftsansvarlig. Sjekk om din bedrift kan få Altibox! Suveren fiberhastighet og landets mest tilfredse kunder. Gjør arbeidsdagen bedre med skikkelig nett. Sjekk her Lot serverne bli igjen i fortiden – Nå legger vi alt i skya, smiler IT- og digitaliseringsansvarlig Erik Bjerkseth-Westbye i Vow ASA. IT-løsningene er det Advania som står for, med Viken Fibers lynraske internettoppkobling som grunnlag. Les mer Skaper Telemarks nye knutepunkt På nær en million kvadratmeter fylles nye Grenlandsporten. Snart overtar området som det nye bindeleddet på E18 mellom Østlandet og Sørlandet. Viken Fiber fått en stor rolle i parken som foretrukken leverandør av alle tjenester på fiber til Grenlandsporten. Les mer Viken Fiber gir oss markedets beste fibertjeneste AOF Østfold fikk dårlig tid da de på forsommeren fikk vite at Telenor skulle stenge det gamle kobbernettet høsten 2022. Men Viken Fiber var raskt på banen og løste utfordringene på strak arm. Les mer
Viken Fiber sørger for at Mental Helse Hjelpetelefon har stabilt nett og bredbånd 24 timer i døgnet, 365 dager i året. – Konsekvensene kan være store om vi har tekniske problemer midt under en samtale. At Viken Fiber leverer gode og stabile tekniske løsninger er helt kritisk for oss, forteller Håvard Tønnesen. Håvard er IKT driftsansavrlig for hele Mental Helse-organisasjonen, og har i 15 år sørget for at svartjenestene har de beste IKT løsningene. – Vi har benyttet fibernett fra Altibox siden 2012, noe som har fungert veldig bra for oss. Stabilitet og god kundeservice er primærgrunnen til at vi fortsetter å velge dem, forteller Håvard. – Vi har aldri opplevde langvarige tekniske problemer, om en ser bort i fra at en gravemaskinfører kuttet fiberkabel en gang, ler han. – Da var Viken Fiber raskt på ballen, og innen noen timer var feilen fikset, legger han til. ALLTID ET GODT SAMARBEID MED VIKEN FIBER: IKT driftansvarlig ved Mental Helse, Håvard Tønnesen, roser tjenestene til Viken Fiber. Over 170 000 telefoner i året Mental Helse Hjelpetelefon sine svartjenester er gratis og døgnåpne. Her jobber det 70 ansatte som svarer på både telefon, chat og skrivetjenester fra folk i hele landet. – Her er du anonym og de du snakker med har taushetsplikt, forteller IKT ansvarlig. – Bare i år har vi mottatt over 170 000 henvendelser samlet på våre telefontjenester, og tett opp i 140 000 chatter. I og med at svartjenestene jobber 24/7, 365 dager i året, med til tider ganske alvorlige personlige kriser, kan konsekvensene bli store om de får tekniske problemer. – Jeg vil si at det er livnødvendig. Snakker vi eksempelvis med en person som har selvmordstanker er det kritisk at vi holder linjen. – Vi har reddet mange liv her, legger han til. – Så for oss og de som tar kontakt, er det kritisk med de gode og stabile tekniske løsningene Viken Fiber leverer. Les også: Lot serverne bli igjen i fortiden Ekstra trykk i julen Det er ingen hemmelighet at det er en del som sliter i julen. Det kan være en utfordrende tid, hvor det å kunne ha noen å prate med i de tyngste stundene kan ha stor verdi for veldig mange. – Utenforskap og ensomhet er ofte temaer som melder seg i høytider, da er våre veiledere gull verdt for de som trenger en samtalepartner som ikke dømmer, men støtter og gir gode råd. Vi bemanner alle våre tjenester så godt som vi har mulighet til i julen, forteller Aslaug Timland Dale. Hun er leder for svartjenesten i Mental Helse Hjelpetelefon og forteller oss at de hver dag hjelper folk i alle ulike livssituasjoner. – Vi snakker med ensomme, folk med relasjonsproblemer, økonomiproblemer, ulike mentale lidelser. Uansett hva det gjelder så er vi her. – Jeg pleier å si at vårt viktigste verktøy i denne jobben er to ører og en munn. – Her jobber det mennesker med alle type bakgrunner. Vi skal speile hele samfunnet. Det viktigste kravet vi setter til våre ansatte er at de skal være medmennesker som lytter, forteller Aslaug. En av de ansatte har jobbet som ekstravakt i svartjenesten i snart tre år og forteller at det er en utrolig meningsfull jobb. – At man har mulighet til å hjelpe et annet menneske og utgjøre en forskjell er utrolig givende, forteller hun. Lynrask på både nett og service Viken Fiber leverer internett og TV-tjenester til bedrifter og privatpersoner over hele Norge. Et raskt og stabilt internett blir stadig viktigere i både husholdninger og bedrifter. Alt fra surfing, gaming, radio, TV og chat går gjerne over nettet. – En stabil og pålitelig teknisk infrastruktur utgjør selve ryggraden i enhver hjelpetelefon. Det er kritisk å kunne tilby en uavbrutt kommunikasjonskanal for de som trenger hjelp, og dette avhenger direkte av pålitelige tekniske løsninger, noe Viken Fiber leverer til oss, forteller Håvard. – Jeg vil benytte anledningen til å takke Viken Fiber for støtten Mental Helse sine svartjenester har fått. Vi setter utrolig stor pris på at dere hjelper oss med å hjelpe andre. – Mental Helse er helt avhengig av økonomisk støtte fra privatpersoner og bedrifter for å holde alle tjenestene bemannet 24 timer i døgnet, 365 dager i året, avslutter IKT driftsansvarlig.